تغذیه و بیماری گیاهان

از سمپاش ها چه می دانید

از سمپاش ها چه می دانید

با سمپاش قرار است در میدان نبرد با دشمنانی کوچک اما قدرتمند باشیم. دشمنانی که در قامت آفات گیاهی علاقه وافری برای هجوم به گیاهان کشت شده ما دارند. گیاهان زراعی برای تامین منابع غذایی ما کشت می ‌شوند. این گیاهان برای ما مفید هستند و در عین حال می توانند به یک منبع غذایی تا خانه ای امن و دلنشین برای انواع حشرات و عوامل بیماری زا تبدیل شوند. اگر غفلت کنید، یقینا تمام محصولات زراعی شما در هجوم مخرب آفات از بین می ‌روند. وقتی کشاورز هستید، ناخواسته در این میدان نبرد برای حفظ گیاهان زراعی خود وارد شده اید. پس باید به ابزارهای تخصصی در کنترل و مهار آفات نباتی مجهز باشید. لذا ضروری است که اطلاع کاملی از مبانی سمپاشی و در امتداد آن آشنایی کامل با انواع دستگاه سمپاشی داشته باشید.

در مبانی سمپاشی یاد می گیرید که چگونه با هجوم آفات مقابله کنید. اینکه سموم نباتی چه هستند؟ و از چه روش هایی مصرف می شوند؟ در عین حال به یک درک فنی و تخصصی کامل از مهمترین ابزار آن یعنی انواع سم پاش دست پیدا می کنید.

از آنجا که آفات نباتی در مقام حشرات کوچک با تعداد بالا و به شکل تهاجمی به جان گیاهان می ‌افتند، ما نیز باید با ایده ای شبیه به انتشار آنها برای تقابل با آنها آماده باشیم. برای تقابل موثر با آفات نباتی باید اقدام به توزیع سراسری و یکنواخت سموم نباتی کنیم. موثرترین روش سم پاشی، توزیع بارانی و در عین حال یکنواخت آن می باشد. روشی که مبانی ساخت انواع سم پاش های کوچک دستی تا مدل های قدرتمند موتوری شده است.

الگوها در دسته بندی انواع سمپاش

قاعده طراحی انواع سمپاش تقریباً یکسان است. در تمامی این تجهیزات قرار است شرایطی حاکم باشد که تحت ایجاد قدرتی هیدرولیکی محلول سموم نباتی را به شکل پمپاژ شده بر سطح گیاهان توزیع کنیم. برای این منظور در تمام دستگاه های سم پاشی شاهد برخی اجزای مشترک هستیم. مخزن، نازل، لانس، پمپ ها و… اجزای مشترکی هستند که به ابعاد و ایده های متنوع مکانیکی طراحی شده در هر دستگاه سمپاش حضور دارند. اما آنچه باعث تفاوت ها در الگوی طراحی انواع سمپاش ها شده است، نوع تامین قدرت برای عملیات پمپاژ کردن محلول سموم نباتی است.

  • سم پاش ها با قابلیت حمل و نقل انسانی

  • سمپاش دستی

  • سمپاش شارژی

  • سمپاش موتوری

  • فوگر حرارتی

  • سم پاش ها بدون قابلیت حمل و نقل انسانی

  • سمپاش زنبه ای

  • سمپاش فرغونی

تقریباً تمامی ایده ها در طراحی دستگاه های سم پاش شامل یکی از موارد قید شده خواهد شد. در این بین شاید با نمونه هایی خاص با الگوی سم پاشی متفاوت مواجه باشیم. به هر حال در دنیایی هستیم که هر مخترعی می تواند ایده ای جدید و موثر داشته باشد. اما رویکرد ما در مباحث شناخت انواع سمپاش، آشنایی شما با نمونه های شناخته شده و متداول از این دستگاه ها می باشد. لذا تشریح خود را از ساده ترین مدل ها به سمت حرفه ‌ای ترین نمونه ها از انواع دستگاه سمپاش آغاز می‌ کنیم.

سم پاش ها با قابلیت حمل و نقل انسانی

در بسیاری از فضاهای مستعد سم پاشی اعم از محیط باغ و مزرعه، فضاهای گلخانه ‌ای، سالن های پرورش قارچ، مرغداری ها و… با حجم تقریباً اندکی از سم پاشی مواجه هستیم. در عین حال بسیاری از این فضاها مستعد حضور دستگاه ‌های بزرگ و قدرتمند نیستند. برای این منظور طیف کاملی از انواع سمپاش ها با قابلیت حمل و نقل انسانی را طراحی کرده ‌اند. این سمپاش ‌ها متشکل از یک مخزن همراه با پمپ و تمام متعلقات لانس تا نازل به شکل کوچک و قابل حمل طراحی شده ‌اند.

سمپاش دستی چیست و چگونه کار می کند؟

سمپاش های دستی ساده ترین مدل با قابلیت حمل و نقل هستند. سم پاش هایی که در آنها قدرت پمپاژ سموم نباتی از طریق نیروی انسانی اپراتورها تأمین می شود. عموم طراحی برای انواع سمپاش دستی به شکل یک مخزن استوانه ای تقریباً کوچک است که به راحتی توسط اپراتورها قابلیت جابجا شدن دارد. از مدل سمپاش دستی های خانگی که اندازه کوچک در حدود یک بطری برخوردار هستند تا نمونه ‌های حرفه‌ ای تر که با مخزن های ۲۰ الی ۲۵ لیتری کوله ای طراحی می شوند، در این دسته بندی قرار می گیرند. قاعده طراحی تمامی این مدل‌ ها یکسان است. در این طراحی از ایجاد فشار هوا در مخزن دستگاه سمپاش دستی اقدام به تأمین شرایط پمپاژ سموم می کنند.

قاعده طراحی سم پاش های دستی متکی بر حضور یک مخزن و یک پمپ دستی می باشد. پیستون پمپ در داخل سیلندر با استفاده از یک اهرم دستی حرکت خواهد کرد. حرکت پیستون در داخل سیلندر باعث فشرده شدن هوا می ‌شود. این هوای فشرده شده به دو قسمت نامساوی تقسیم می ‌شود. بخش بزرگتر از هوای فشرده شده توسط پیستون به شکل مستقیم وارد مخزن می ‌شود و بخش کوچکتر از هوای فشرده شده از طریق یک شیلنگ به سمت نازل دستگاه هدایت خواهد شد.

محلول سموم نباتی موجود در مخزن، تحت تاثیر فشار هوا از طریق یک شیلنگ به حالتی پمپاژ گونه خارج می شود. در انتهای این شیلنگ، بخش دوم از هوای فشرده شده حضور دارد که در برخورد با جریان سیال تحت پمپاژ، آن را تبدیل به قطرات بسیار ریز و پودری شکل خواهد کرد. در عملیاتی کردن سم پاش دستی لازم است توجه داشته باشید که نمی توانید بیش از دو سوم از مخزن را توسط محلول سموم پر کنید. زیرا قاعده پمپاژ در این دستگاه ساده دستی متکی بر فشرده سازی هوا است. لذا لازم است تا همواره حجم مناسبی از هوا را در مخزن برای انجام عملیات فشرده سازی نگه داشته باشید. عموم سم پاش های دستی برای استفاده در فضاهای خانگی، گلخانه های کوچک، محیط باغ ها و ویلا ها و یا محوطه های سبز شهری کارایی دارند.

الگوی طراحی سمپاش شارژی

سمپاش شارژی در دسته نمونه ‌های دستی با قابلیت بهره مندی از موتورهای الکتریکی قرار می گیرد. نقطه ضعف بزرگ سمپاش دستی در عملکرد پمپ دستی آنها است. این سمپاش ها تنها متکی بر فشردن هوا از طریق نیروی انسانی اپراتورها هستند. از آنجا که قوای انسانی همواره محدود است، نمی توان به حجم و قدرت پاشش سموم نباتی در مقدارهای قابل توجهی دست پیدا کرد.

الگوی بهره مندی از قدرت موتورهای الکتریکی باعث طراحی تیپ متفاوتی از انواع دستگاه سم پاش شده است. در دستگاه سم پاش شارژی همچنان متکی بر ایده تامین هوای فشرده برای ایجاد پمپاژ در سموم نباتی هستیم. اما این قدرت فشرده سازی را از طریق نصب موتورهای الکتریکی جریان ثابت تامین می نمائیم.

عملیات سمپاشی عموما در حجم و سطح وسیع مانند حضور در یک باغ و یا محوطه دامداری ‌ها صورت می ‌گیرد. وقتی دستگاهی با قابلیت حمل و نقل طراحی شده است، قاعدتاً باید بتواند از پس تامین انرژی مورد نیاز خود برآید. لذا در طراحی سمپاش شارژی نمی ‌توانیم از حضور موتورهای جریان متناوب AC استفاده کنیم. چرا که قابلیت حمل کابل برق ۲۲۰ ولت شهری وجود ندارد. در این دستگاه برای ایجاد شرایط حمل و نقل ساده و کارآمد به استفاده از موتورهای جریان مستقیم که با باتری های شارژی کار می ‌کنند روی آورده اند. انواع سمپاش شارژی در دو تیپ تک کاره و دو کاره دسته بندی می شوند.

  • سمپاش شارژی تک کاره: در طراحی این مدل ها از حضور موتورهای جریان ثابت با هدف فشرده سازی هوا جهت تامین قدرت پمپاژ سیالات استفاده شده است. در صورت تمام شدن شارژ باتری ها، دستگاه قابلیت تداوم عملیات سمپاشی را ندارد.

  • سمپاش شارژی دو کاره: محدودیت در قدرت باتری ها، مدت زمان تقریباً کوتاه در تامین انرژی باتری ها و حضور در عملیات ‌های گاها سنگین سمپاشی و یا گندزدایی باعث شده تا ایده استفاده از ساز و کار دستی در کنار بهره مندی از موتورهای الکتریکی مطرح باشد. ایده ای که به خلق سمپاش شارژی دو کاره انجامیده است. در این سمپاش ها علاوه بر حضور موتورهای الکتریکی، یک اهرم دستی نیز به جهت فشرده سازی هوای داخل مخزن گنجانده شده است. لذا در صورت تمام شدن قدرت برق دهی باتری ها، همچنان می توانیم با بهره مندی از بخش دستی فعالیت سم پاشی با سمپاش شارژی را ادامه بدهیم.

در سطح بازار که باشید، احتمالاً از نام سم پاش کتابی برای مدل های شارژی نیز مواجه شوید. شاید این سم پاش ها از حضور موتورهای الکتریکی در تامین قدرت پمپاژ استفاده شده باشد؛ اما همچنان در رده سم پاش های دستی قرار می ‌گیرند. چرا که ساز و کار پمپاژ سیالات در آنها همچنان متکی بر فشرده سازی هوا در داخل مخزن می باشد.

عمده موارد کاربردی از سمپاش شارژی در تامین نیازهای متوسط از سمپاشی تا گندزدایی است. این سمپاش ها برای انجام عملیات گندزدایی در محیط های شهری، ساختمان ‌های بزرگ، نهادهای تجمع عمومی، فضاهای سرپوشیده مانند محیط گلخانه ‌ای، دامداری ها، مرغداری ها و سالن های پرورش قارچ مناسب هستند. البته می توان از آنها در فضاهای کوچک زراعی و باغبانی نیز استفاده کرد.

بررسی طراحی سمپاش موتوری

استفاده از موتورهای بنزینی در خلق ابزار ها همیشه به یک جریان قدرتمند انجامیده است. قطعاً با خیل کثیر انواع ابزارهای موتوری آشنا هستید. یکی از همین ابزارهای موتوری در قامت سمپاشی توانمند با قابلیت حمل و نقل ساده طراحی شده است. سمپاش موتوری با بهره مندی از یک موتور تک سیلندر دو زمانه هوا خنک در کنار یک پمپ هیدرولیک توانمند طراحی می شود.

به طور یقین سمپاش موتوری را باید قوی ترین مدل در جمع نمونه های قابل حمل شدن قرار بدهیم. این سمپاش ها به شکل طراحی کوله ای هستند. موتور به همراه پمپ در کنار یک مخزن که غالباً ۲۰ لیتری است، بر یک شاسی که به شکل کوله ای طراحی شده است سوار خواهد شد. قاعده عملکرد پمپاژ در این مدل متکی بر مکش سیال از داخل مخزن و پمپاژ آن از طریق پمپ هیدرولیک است. قدرت پمپ هیدرولیکی مستقیم از جانب موتور بنزینی تامین می ‌شود.

استفاده از موتور بنزینی در این مدل سمپاش، چالش هایی نیز به دنبال دارد. موتورهای بنزینی همراه با سوخت های فسیلی کار می کنند و در عین حال با تولید صدا و لرزش بالایی همراه هستند. موتور بنزینی تعریف شده به مانند هر موتور دیگری نیاز به بازدیدهای دوره ای و تامین اقلام مصرفی مانند فیلتر هوا، فیلتر سوخت، تسمه و… خواهد داشت.

برگ برنده سمپاش موتوری در تولید قدرت بالای سمپاشی آنها است. این سمپاش ها می توانند فشار پاشش بسیار بالایی را تولید کنند. لذا برای حضور در عملیات های سنگین سمپاشی اعم از فضای مزارع بزرگ و یا باغات انبوه مناسب هستند. قدرت پرتاب آنها بالا است و می توانند در رساندن سموم نباتی به شکل بارانی بر سر شاخه های درختان بلند مرتبه نیز موثر باشند.

فوگر حرارتی چیست و چگونه کار می کند؟

فوگر حرارتی مدرن ترین و در عین حال تأثیرگذارترین دستگاه سمپاشی با قابلیت حمل و نقل می باشد. در ایده طراحی این دستگاه، توزیع سموم در حالتی شبیه به مه صورت می گیرد. فوگر حرارتی دستگاه تولیدکننده مه است که در مسیر تولید مه قابلیت توزیع یکنواخت سموم و یا مواد گندزدا را دارد.

بهترین روش سمپاشی و یا گندزدایی، توزیع یکنواخت محلول گندزدا بر تمامی سطوح پیدا و ناپیدا می باشد. خصوصا در امر ضدعفونی کردن محیط که با حجم گسترده ‌ای از سطوح خارج از دسترس مواجه هستیم. تولید یک مه که به راحتی قابلیت نفوذ پیدا کردن در هر حجم و فضایی را دارد، بهترین ایده است.

مکانیزم تولید مه که مملو از قطرات ریز سموم نباتی و یا محلول های ضدعفونی کننده باشد، متکی بر تولید هوای داغ و به شدت منبسط شده است. در مکانیزم فوگر حرارتی، یک محفظه احتراق تعریف شده است که در آن هوای تحت فشار آمده از جانب یک فن در انتهای دستگاه تحت پاشش سوخت همراه با سیستم تولید جرقه در حالتی انفجاری منبسط شده، بسیار داغ می ‌شود. هوای داغ و منبسط شده به سمت خروجی فوگر هدایت خواهد شد. در بخش خروجی، نازل هایی تعریف شده است تا جریانی از محلول سموم و یا مواد ضدعفونی کننده را در مسیر عبور هوای داغ شده بریزد.

محلول سموم نباتی و یا ترکیبات ضدعفونی کننده تحت تاثیر هوای داغ و پرفشار به سرعت بخار شده، تبدیل به قطرات بسیار ریز در حدود ۱۰ الی ۵۰ میکرون می شوند. در نتیجه شبیه به یک مه غلیظ از خروجی فوگر حرارتی همراه با هوای داغ و منبسط شده خارج خواهند شد. این مه مملو از قطرات بسیار ریز محلول سموم نباتی و یا مواد ضد عفونی کننده این قابلیت را دارد که در فضا به حرکت درآمده، به شکل موثر و یکنواخت بر تمام سطوح بنشیند.

فوگر حرارتی قابلیت سمپاشی و یا گندزدایی بالایی دارد. به راحتی می توانید یک هکتار زمین زراعی را با کمک این دستگاه در عرض یک ساعت سمپاشی کنید. البته اگر در شرایط مناسبی از آب و هوا باشید. غالباً از دستگاه فوگر حرارتی در محیط‌ های باز باغ و مزرعه استفاده نمی‌ شود. زیرا وزش یک باد ملایم هم می تواند مه تولید شده را به حرکت درآورده، در جایی غیر از محیط هدف شما بنشاند. اما در فضاهای بسته مانند محیط گلخانه‌ ای بهترین هستند. عمده مورد استفاده از فوگر حرارتی با هدف گندزدایی و یا ضدعفونی کردن گسترده محیط های سرپوشیده اعم از گاوداری ها، مرغداری ها، فضاهای عمومی شهری و… می باشد.

آشنایی با سمپاش های بزرگ

برای فضاهای بزرگ زراعی و یا محیط های گسترده اماکن عمومی و صنعتی باید از قدرت و ظرفیت بسیار بالایی در پمپاژ سموم و یا مواد ضدعفونی کننده بهره ‌مند باشیم. سمپاش های دستی، شارژی و یا موتوری اگر چه قابلیت‌ های ایده ‌آلی در سمپاشی دارند؛ اما همگی آنها چه از لحاظ ظرفیت حمل مایع سموم و چه از لحاظ تولید قدرت پمپاژ ضعیف هستند. از این رو قابلیت اجرای عملیات در مزارع بسیار بزرگ را ندارند.

برای سمپاشی در مزارع بسیار بزرگ از مدل سمپاش های زنبه ای و یا فرغونی استفاده می ‌شود. سمپاش هایی که دیگر در جمع مدل ها با قابلیت حمل و نقل ساده انسانی قرار ندارند. بلکه همراه با تامین قدرت بسیار بالای موتوری در کنار بهره ‌مندی از مخزن های بزرگ توانایی سطح بالایی در سمپاشی فضاهای بزرگ زراعی را به دست آورده ‌اند.

آشنایی با سمپاش زنبه ای

در کار با انواع سمپاش های کوچک، دو مشکل جدی وجود دارد. ظرفیت اندک در تامین مخزن حمل سموم و قدرت کم در پمپاژ. چون قرار است طرح ساخت آنها با حمل و نقل ساده انسانی باشد، نمی ‌توانیم این دو محدودیت را مرتفع سازیم. اما اگر بخواهیم قید مزیت حمل و نقل توسط اپراتورها را زده باشیم، دست ما در قوی تر کردن موتور بنزینی برای پمپاژ سموم نباتی بازتر است و در عین حال می‌ توانیم از مخزن های بزرگتری بهره ‌مند باشیم.

سمپاش زنبه ای یک ایده ساده در ساخت دستگاهی قدرتمندتر می باشد. در این ایده تمرکز بر افزایش قدرت موتور بنزینی در کنار بهره مندی از پمپ هیدرولیک با ظرفیت بالاتر است. یک دستگاه سمپاش زنبه ای متشکل از یک موتور بنزینی دو سیلندر با عملکرد دو زمانه هوا خنک قدرتمندی است که برای تامین قدرت یک پمپ ظرفیت بالا با دو خروجی مستقل از هم دارد. در طرح ساخت سمپاش زنبه ای هیچ ایده ای برای حضور مخزن به جهت حمل سموم در نظر گرفته نشده است.

سمپاش زنبه ای یک دستگاه ساده متشکل از موتور و پمپ بدون حضور مخزن است. در مقام مصرف‌ کننده این شما هستید که بنا به سطح نیاز خود، نوع و اندازه مخزن را تعیین کرده، همراه با اتصال شیلنگ هایی مطمئن در کنار سمپاش زنبه ای قرار می دهید. برتری سمپاش زنبه ای نسبت به مدل ‌های کم‌ توان تر قبلی، حضور دو نازل خروجی مستقل از هم بر پمپ هیدرولیک دستگاه می باشد. هر کدام از این خروجی ها می توانند به شکل مستقل عملیاتی شده، در مسیر پمپاژ سیالات اعم از مواد ضدعفونی کننده و یا سموم نباتی قرار گیرند. از این رو قابلیت بالایی برای سمپاشی سریع سطح بسیار بزرگی از مزارع را دارند.

آشنایی با سمپاش فرغونی

سمپاش فرغونی بزرگترین و در عین حال قوی ترین ایده در طراحی سمپاش ها می باشد. در این سمپاش از حضور مخازنی بزرگ در کنار موتور پمپ های قدرتمند استفاده شده است.

سمپاش فرغونی در واقع همان سمپاش زنبه ای است که این بار برای دستگاه از حضور مخازن در ظرفیت های ۱۰۰ و یا ۲۰۰ لیتری استفاده شده است. طرح ساخت سمپاش فرغونی متکی بر تعریف یک شاسی بزرگ فلزی چرخ دار است. این شاسی برای استقرار مخزن های ۱۰۰ و یا ۲۰۰ لیتری طراحی شده است. در بخش جلویی، موتور بنزینی و در امتداد آن پمپ هیدرولیک قدرتمندی با تعریف دو نازل برای تامین شرایط پمپاژ حضور دارند. شاسی از یک دسته بلند با قابلیت وصل شدن به انواع کشنده های زراعی اعم از تراکتورها و یا تیلرها برخوردار می باشد.

اجرای عملیات سمپاشی با دستگاه سمپاش فرغونی نیاز به حضور ماشین آلات کشنده مانند تراکتورها و تیلر ها دارد. از دو نازل با هدف پاشش سموم استفاده می کند. هر یک از این نازل ها مستقل از هم دارای قدرت پاشش بسیار بالایی هستند و در عملکرد همزمان می ‌‌توانند سطح بسیار بزرگی از زمین زراعی را سمپاشی نمایند. سمپاش فرغونی بهترین ایده در سمپاشی و یا گندزدایی مزارع تا فضاهای بسیار بزرگ می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا