پرورش پرنده زینتی

آشنایی با انواع بیماری عروس هلندی و نحوه درمان ان

آشنایی با انواع بیماری عروس هلندی

در این مقاله به بررسی انواع بیماری های عروس هلندی و درمان بیماری های عروس هلندی می پردایم همه بیماری های عروس هلندی را در این مقاله  بررسی خواهد شد تا کاربران عزیز وب سایت مزرعه بهارستان بتوانند سلامتی عروس هلندی خود را تضمین کنند .

عفونت روده عروس هلندی,مدفوع عروس هلندی

 

آشنایی با انواع بیماری عروس هلندی

 

قبل از استفاده از این داروها توصیه می شودد نوع بیماری عروس هلندی خود را حتما چک کنید و سپس اقدام به درمان کنید.

روش درمان برخی بیماری های عروس هلندی به روش طبیعی:

در این مطلب به درمان برخی بیماری های رایج میان طوطی سانان از جمله عروس هلندی ها بپردازیم.

 

یکی از مهمترین عوامل در تعیین تندرستی عروس هلندی ها مدفوع آنان است که اکثراً از جانب دارندگان آنها مورد غفلت قرار می گیرد. چرا که با بررسی اشکال و اختلال های موجود درآن به آسانی می توان بوجود عامل بیماری زا در آنان پی برد و به آسانی آنان را مورد علاج قرار داد.

 

از علائم یک مدفوع سالم میتوان به حالتی نسبتا سفت و جامد بودن آن همراه با اندکی مایع اشاره نمود. یک مدفوع سالم عاری از هرگونه بویی بوده برای این که پرنده مدفوع و اورات خویش را بصورت هم زمان ازبدن دفع می کند.

 

به طور کل مدفوع عروس هلندی شکل گرفته از سه حالت است:

حالت گرد بودن آن: اصولا دایره وار و جامد بوده ولی باید به این نکته توجه کرده و نحوه ی شکل گیری مدفوع در روده در شکل آن تأثير داشته به این ترتیب هر گونه شکلی از مدفوع را نمی توان دلیل بر بیمار بودن عروس دانست.

 

قسمت اورات: که این قسمت حاصل دفع محصولات پروتئینی و متابولسیم های مربوطه که از روده ها دفع می شوند. اورات به طور معمول غیر شفاف و به رنگ سفید و کرم هستند.

 

اوره (حالت مایع یا همان ادرار): که بصورت آبکی از کلیه ها دفع شده که بصورت یک مایع بی رنگ هستند.

 

تغییرات حاصل در رنگ مدفوع عروس هلندی:

تغيير رنگ قسمت جامد مدفوع بستگی به غذاهایی دارد که عروس هلندی شما استفاده می کند. معمولا زمانیکه عروس شما از دانه ها استفاده می کنند مدفوعی به سبز رنگ دارند. عروس هایی که از چاشت ها استفاده می کنند مدفوعی به رنگ نارنجی روشن و همینطور زمانیکه از سبزیجات و صیفی جاتی مانند هویج و اسفناج استفاده می کنند مدفوعی به رنگ سبز تیره خواهند داشت.

 

قسمت مایع مدفوع عروس هلندی در شرایط طبیعی باید به طور کامل شفاف و بدون رنگ باشد و همینطور اورات موجود در مدفوع آنان بخشی سفید رنگ خواهد داشت. بنابراین در صورت وجود هرگونه تغییر و تحول رنگ در قسمت مایع مدفوع عروس خویش حتماً به یک دامپزشک مراجعه کنید.

 

گاهی قسمت مایع مدفوع آنان هم رنگ دیگر قسمت شده؛ بنابراین شما باید دفع انجام شده بر روی روزنامه یا کاغذ موجود در قفس را بیشتر مورد بررسی قرار بدهید. به عبارتی باید مطمئن شوید که تغيير اساسی در قسمت مایع مدفوع آنان بوجود نیامده است.

 

از طرفی همواره باید به این نکته توجه کامل کرد که تغيير رنگ مدفوع عروس ها میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد که از جمله ی آن ها وجود حالت استرس و اضطراب در عروس و رژیم غذایی آن ها است.

 

به طور کل هرگونه نشانه ای از تغییر رنگ غیرعادی در رنگ مدفوع، حجم و غلظت آن مشاهده نمودید میتواند علامتی از بیماری در عروس هلندی شما باشد که در اینصورت نیازمند به معاینه دامپزشک است تا علل دقیق آن معلوم شود.

 

علائم سرماخوردگی عروس هلندی,سرما خوردگی عروس هلندی

 

درمان سرما خوردگی عروس هلندی

 

علائم سرماخوردگی عروس هلندی:

پف کردن، عطسه، آب زدن چشم ها، لرز، تنفس شدید و صدادار، پلک های قرمز شده، گرفتگی بینی و گاهی نیز یک قطعه سفید و شفاف از بینی پرنده سرازیر می شود

 

سرما خوردگی عروس هلندی در از آن ها با اسهال سفید همراه است.

 

درمان سرماخوردگی عروس هلندی

دما محیط را بالاتر ببرید.

رطوبت اتاق را بالا ببرید.از بخور استفاده کنید.

مایعات ولرم مثل بابونه جوشانده به پرنده بدهید.

از مولتی ویتامین مخصوص عروس هلندی استفاده کنید.

از حمام کردن پرنده خودداری کنید.

با پرنده بازی نکنید. بگذارید تا زمانیکه سلامتی خود را بدست می آورد استراحت کند.

 

غذای سبزی و پرتقال شیرین باید همه روزه به پرنده داده شود یعنی روزی دو بار صبح و بعد از ظهر تعویض شود تا از پلاسیدگی و ترشیدگی آن جلوگیری شود.

 

نکته مهم: در صورتیکه سرما خوردگی در مراحل پیشرفته هست، باید آنتی بیوتیک مصرف کرده و تحت نظر پزشک باشد.

 

عوامل سرماخوردگی عروس هلندی:

هوای سردمحیط، عدم خشک کردن عروس هلندی بعد از حمام، ضعیف شدن بدن پرنده، نوشیدن مایعات سرد

 

موارد منع شده زمان سرماخوردگی عروس هلندی :

• در دوره بیماری از آبتنی پرنده پرهیز کنید.

• به هیج وجه در این دوره پرنده رو جا به جا نکنید تا مداوای کامل.

• از بازی کردن و در دست گرفتن پرنده پرهیز کنید.

• تا اتمام دوره درمان در کنار پرنده دیگری نباشد.

 

درمان سرماخوردگی عروس هلندی,درمان اسهال عروس هلندی

 

درمان خانگی اسهال عروس هلندی

 

اسهال عروس هلندی

اگر برای مدتی است که صاحب این پرنده هستید، باید با نگاه کردن به پایین قفس پرنده، بدانید که فضله آن به چه شکل است. اگر غلظت آن تغییر کرده و مایع تر شده، در این صورت پرنده احتمالا به اسهال مبتلا است.

 

فضله عروس هلندی به طور معمول ترکیبی از مایع شفاف، ادرار پرنده، اوریک سفید رنگ است که همه آنها توسط کلیه تولید می شوند، و رنگ مدفوع روشن است. رنگ فضله پرنده بسته به تغذیه او می تواند متفاوت باشد.

شما باید تفاوت ادرار و مدفوع را در فضله پرندگان تشخیص دهید. اگر فضله هیچ گونه مدفوع جامدی ندارد، پرنده ممکن است دچار اسهال باشد.

 

حداقل باید یک بار در هفته کاغذ پایین قفس پرنده خود را تغییر دهید، بنابراین تشخیص چگونگی فضله پرنده نیاز به زمان دارد. درک چگونگی ظاهر فضله سالم پرنده، می تواند کمک کند تا به بیماری پرنده در زمانی که بیمار شود، پی ببرید.

 

علائم اسهال عروس هلندی :

فضله آبکی، کثیف بودن اطراف مخرج، کم اشتهایی و بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف.

 

اسهال می تواند علت بیماری های مختلفی باشد، بنابراین، محدود کردن عوامل بیماری زا می تواند مانع از ابتلا به بیماری پرنده شود. مهم ترین روش برای جلوگیری از ابتلا پرنده به بیماری، تمیز نگه داشتن قفس او است.

 

علت اسهال :

ترس و هیجان، جریانات متغییر هوا، تغییرات شدید دما، فاسد بودن خوراک. همچنین مصرف غذاهای فاسد شده و کثیف توسط پرنده می باشد مانند دانه های کپک زده، آب کثیف و سبزی های ترشیده یا مرطوب و پر از قطرات آب.

 

درمان اسهال عروس هلندی :

استفاده از یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون برای رد کردن عامل بیماری به دهان پرنده ریخته شود. پس از بهبود  عروس هلندی باید تا چند روز از مخلوط زرده تخم مرغ سفت شده و رنده شده به علاوه بیسکویت کوبیده شده برای تغذیه ی عروس هلندی استفاده کرد.

 

البته چنانچه مقعد پرنده به فضولات آلوده شده است و یا پرهای آن به هم چسبیده اند باید با قیچی پرهای موضع را بچینید. و محل آنرا با روغن ضد سوزش چرب کنید. بهتر است قبل از آن نیز پرنده را با آب نیم گرم حمام دهید.

 

درمان خانگی اسهال عروس هلندی,بیماری عروس هلندی

 

درمان بیماری های عروس هلندی

 

عفونت روده عروس هلندی

یکی از علائم عفونت روده عروس هلندی فضولات سبز رنگ است.

 

علت عفونت روده عروس هلندی :

علت این بیماری و خارج شدن فضولات سبز رنگ همراه با فشار، اغلب به علت عفونت روده است که در صورت عدم درمان می ‌تواند در فرآیند جفت گیری پرنده نیز تاثیر منفی بگذارد.

 

نحوه درمان عفونت روده عروس هلندی :

برای درمان این بیماری پرنده را گرم نگه دارید. دمای مناسب برای عروس هلندی بیمار دمای بین ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است. همچنین می‌توانید به او چای معمولی یا ذغال پرنده بدهید. ذغال پرنده، خنثی کننده سالم اسید‌های طبیعی و کمک کننده به هضم غذاست.

 

این ماده خاصیت سم‌زدایی دارد و برای درمان عفونت روده عروس هلندی بسیار مناسب است و از مشکلات دستگاه گوارش پرنده نیز جلوگیری می ‌کند. شما می ‌توانید ذغال را در مقادیر کم با غذای روزانه پرنده مخلوط کنید یا هفته‌ای دوبار در کف قفس بریزید.

 

نوشته های مشابه

‫312 دیدگاه ها

  1. سلام خوبین ببخشید من جوجه هلندی دارم سینش باد کرده چینه عروس هلندی خیلی اذیت میشم میشه کمکم کنی چون باد کرده نمیتونه راه بره

    1. سلام
      طریقه درمان بزرگ شدن سینه

      میتوان پرنده را طوری در دست چپ سرازیر نگاه داشت که با انگشتان دست راست چینه دان او ماساژ ملایم و آرام داد ، اینکار باعث می گردد محتویات درون چینه دان خارج گردد.

      در موارد حاد قبل از انجام این عمل نصف قاشق چایخوری (بی کربنات دوسود) را در یک لیون آب جوشیده سرد شده حل می کنیم و در اختیار پرنده قرار می دهیم، تمام غذاهای سنگین و لوازم پراکنده را از درون قفس برمیداریم و ظرفی از تخم کاهو و تخم خرفه و سبزیجاتی از قبیل برگ کاهو، برگ تره تیزک و یک فال هویج و سیب درختی در اختیار پرنده قرار میدهیم و یکی دو روز همین رژیم را ادامه داده و سپس غذاهای یومیه تخم کتان و ارزن اضافه می کنیم.

      بزرگ شدن چینه دان قناری:: علائم پیشگیری و درمان فوری

      1. ببخشید عروس منم چیندانش باد میکنه ولی بعدش دوباره به حالت قبلش برمیگرده به من گفتم این نشان میده که غذا نیاز داره یا نه

      2. سلام ببخشید من سه روز هست عروس خریدم شش ماهه ماده داخل چشمش قرنیه تقریباً سفیده و گاز میگیره و امروز تو بینی اش قرمز شده مشکلی داره لطفاً بگید 🙏

        1. سلام مشکلی خاصی نداره اگر زیاد حساس هستید به دامپزشک مراجعه کنید شاید عفونت داشته باشه می توانید واکسن پیشگیری هم بزنید .

      3. سلام وقت بخیر جوجه عروس هلندی من سرلاکی هست تقريبا یک ماهش هست
        اکثر موقع ها خوابه و
        صدای زیاد هم نمیده
        رنگ مدفوعش هم رنگ سرلاکش هست گه گاهی هم سبز ولی اسهالی نیست

    2. سلام لطفا کمکم کنید،یه عروس هلندی لوتینو ۶ماهه دارم ،دوروز کسل هست وهر چی می خوره سریع بالا میاره،دامپزشکی هم بردم دارو هم میدم بالا میاره،چی کار کنم ،مدفوع ابکی وخیلی کم ،چیزی نمی خوره،یه دفعه این طور شده،امپول یا دارویی که خوبش کنه چی هست.😭😭😭

      1. سلام عفونت داره شما برای اینکه دارو رو بالا نیاره چند قطره روغن زیتون خوراکی بهش بدید ببینید دارو رو بالا میاره یا نه .

  2. سلام من یه عروس هلندی دارم که ۵۰ روزش هست یه هفته اس که خریدم دو روز اول غذانمیخورد ولی الان میخوره
    هیچ جنب و جوش یا سر و صدایی نداره ایا این طبیعی هستش
    خواهشا کمکم کنید

      1. خیلی ببخشیدا شما که میگی جفت براش تهیه کن آخه…برای جوجه ۵۰ روزه کدوم انسان عاقلی جفت تهیه میکنه برای جفت عروس هلندی باید حداکثر ۱ ساله به بالا باشه

    1. سلام .من یه عروس هلندی دارم یه بار غذاشو آورد بالا بعد بی حاله باید چیکارش کنم مدفوعشم یه خورده آبکی شد .البته فقط یه بار دیشب آورد بالا بعد پرتابی هم نبود

    2. سلام لطفا به دامپزشک مراجعه کنید یا فروشگاه های فروش پرنده دارو ها مقوی هست باید بهش بدهید

  3. سلام عروس هلندی من تقریبا یک سالو نیمش هست دو روزه به طور مکرر بالا میاره و موقع بالا اوردن سرشو به چپو راست با سرعت تکون میده لطفا بگید چیکار کنم.ممنونم

    1. سلام
      عواملی که باعث برگرداندن غذا و بالا آوردن می باشند متعدد می باشد که از بیماری های عفونی تا خوردن غذای نامناسب را شامل می شوند لطفا به دامپزشک مراجعه کنید یا تغذیه مناسب رو لحاظ کنید .

      1. سلاممن ی عروس هلندی دارم هم چیزش خوبه فقط دو روزه شب ها می یاد ی گوشه سرشو میندازه پایین چشم هاشم میبنده مشکلی داره

  4. سلام، وقتتون بخیر،من یه عروس هلندی ۱ سالو نیمه ی شیطون دارم که از ۶ماهگی پیش من بوده، الان یک هفته است که یک عروس جدید ۱ماهه و نیمه گرفتم، عروس هلندی قبلیم خیلی ازش میترسه و درصورتی که جدیده خیلی بهش وابسته است، الان روز به روز عروس قدیمیم بی حال تر میشه و خیلی بد غذا میخوره و همش داره چرت میزنه، اصلا شیطونی نمیکنه حتی به غذا و اسباب بازهای مورد علاقش بی تفاوته، بااینکه دستیه ولی نمیذاشت همه نوازشش کنن ولی الان راحت میذاره، فکر نمیکنم سرماخورده باشه، عروس جدید هم مریص نیست که بگم ازش گرفته، ایاعروس قدیمیم افسردگی گرفته؟ چیکار باید بکنم؟

  5. سلام
    یک عروس هلندی نر تازه گرفتم حدودا ۷ ماهه هست و دستیه ولی خیلی بیحاله و یکسره چرت میزنه و علایم مریضی نداره
    اصلا جنب و جوش نداره
    نمیدونم چطور سرحال بیارمش
    میشه کمک کنین

    1. سلام اگر تازه گرفتید بزارید به مکان جدید عادت کنه یکم طول می کشه تا به مکان جدید عادت کنند .

  6. سلام من دو تا عروس هلندی خریدم شنبه باهم جفت گیری انجام داد ولی هنوز وقتی میرم جلوی ماده نر به ماده نوک میزند چه کنم

  7. سلام
    خیلی زیاد چرت میزنه حتی زمانی که بیرون از قفس هم میارمش هم چرت میزنه و فقط زمانی که دستم میگیرمش بیداره
    دارویی نیست که بدم سرحال بیاد
    یا ویتامین خاصی
    موقع خواب هم پرهاش پف میکنه طبیعیه یا نه
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام. شبا میتونه بخوابه؟ چون اینا در شبانه روز باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخوابن… به علاوه در روز هم چرت میزنن.

  8. سلام خدمت شما و ممنون که جواب دادید الان عروسان دوبار باهم جفت کردند من لونه براشون گذاشتم هم نره رفته و هم ماده ولی هنوز علامتی از تخم گذاری نیست دلیلش چیه مرسی ممنون

  9. سلام خدمت شما و ممنون که جواب دادید الان عروسان دوبار باهم جفت کردند من لونه براشون گذاشتم هم نره رفته و هم ماده ولی هنوز علامتی از تخم گذاری نیست دلیلش چیه مرسی ممنون

    1. سلام برای تخم گذاری عجله نداشته باشید بعضی مواقع بعد از ۷ تا ۸ بار جفت گیری تخم گذاری می کنند بعضی جفت گیری ها کامل نمیشه .

      1. سلام حتی اگه قطره بدیم بهش روی قطره نوشته مخصوص نطفه وتخم گذاری به یکی گفتم گفت هم دیگه پس میزنن

  10. سلام من یه عروس هلندی تازه خریدم بیحاله غذا کم میخوره
    چشماش بسته ی و یک جا همش وایمیسته در قفس رو هم کع باز میکنم نمیاد بیرون اگه میشه راهنمایی کنید ممنونم

  11. سلام
    عروس هلندیم یه مدت مریض بود چن روز خوب بود حالش امروز از صبح چیزی نخورد و بالا اورد میشه کمکم کنید ممنون میشم

  12. سلام من یه جفت عروس هلندی خریدم وقتی می‌خواستیم بخریم ماده با پرنده نر نبود و ماده با یک پرنده دیگری بود که فروشنده به ما گفت این پرنده نر پاکستانی و به درد نخور و یه نر دیگه داد از همون اول وقتی سمت قفسش میرفتی پرنده نر به ماده نوک میزند که الان ۴ ۶ و شایدم بیشتر حتی همین الآنم جفت دارن میکن اما هنوز پرنده نر نوک میزنه ما جداشون کردیم خیلی واسم بی‌تابی می‌کرد ند اما بیشتر پرنده نر لطفاً با این شرایطی که گفتم راهنمایی میکنید که آیا نگهشون دارم یا عوض کنم اگرم قرار بود عوض کنم کدوم عوض کنم کلا اینا باهم جفت میخورن ولی هنوز تخم نداشتن بعدش وقتی من تو لونه پرنده نر تولونس ولی پرنده ماده بیشتر اوقات سرش بیرونه بعد قطره بهشون بدم

    1. سلام هیچ جای نگرانی نیست بزارید یکم بیشتر به هم عادت کنند یکم زمان می بره برای جفت گیری و تخم گزاری

  13. سلام من دیروز به عروس هلندیم نخود فرنگیه پخته دادم خورده .نصفه شب تو قفسش بالا اورده امروزم دو بار بالا اورده میشه بگید چیکارکنم؟
    یه قطره روعن زیتونم چکوندم تو دهنش
    خیلی میترسم

    1. سلام نخود رو نمی توانند خوب هضم کنند برای همین بالا اورده یکم سبزی جات بهش بدید مخصوصا کاهو یا سیب هم براش خوبه .

  14. سلام ببخشید اون در بالای لونه بذارم یا بردارم برای دیدن توی لونه که آیا تخم گذاری کردند یا نه

  15. سلام ادمین عزیز من یه جوجه سرلاکی دارم الان ۲ روزه غذاشو خوب هضم نمیکنه و بیشتر مواقع تو معدش مونده غذا حتی بعد ۱۰ ۱۲ ساعت . بهش نستاتین و متوکلوپرامید میدم یکم بهتره شده معدش ولی پف میکنه بی حالا. البته خیلی خوب سرلاک میخوره هنوزم . میشه لطف کنید راهنمایی کنید

    1. سلام
      برای عروس هلندی، طوطی کتوله، طوطی خاکستری، روزیلا ها و گرین چیک ها و سنگال ها باید از سرلاک با پروتئین زیاد و انرژی کم استفاده کنید
      ببینید این خیلی بستگی به سن و اندازه جوجه طوطیی دارد که شما نگه داری میکنید.
      برای جوجه های عروس ۱۰ سیسی یا کمی بیشتر کفایت میکند اما در جوجه های طوطی کتوله بین ۵ تا ۷ سیسی مقدار مناسبی است.
      شما از مقدار پر شدن چینه دان میتوانید به خوبی مقدار آن را بفهمید، البته زمانی که جوجه طوطی کاملاً پر و بالش کامل میشود چینه دانش کوچک تر شده و باید در سرلاک دادن این نکته را هم در نظر بگیرید.
      اما برای تعداد دفعات باید عرض کنم که هر وقت چینه دان جوجه به اندازه یک نخد غذا داشت میتوانید مجدداً به آن سرلاک بدهید.
      نکته مهم: اگر چینه دان جوجه طوطی ظرف دو ساعت خالی میشد، احتمالاً سرلاک را خیلی آبکی و شل آماده نموده اید، معمولاً در زمانی که سرلاک شل است جوجه اسهال میگیرد.
      برای غذا دادن با سرنگ بهتر است از سرنگ های پیستون دار استفاده نمایید.

  16. سلام خسته نباشید.من یه عروس هلندی ۵۰روزه دارم تازه خریدمش.اینو عادتش دادن برنج یا کیک بخوره اونم از روی زبون.دیروز که داشت برنج از روی زبون میخورد یه تیکه بزرگ خورد توی گلوش گیرکردن.حالش خیلی بده شد چون شب بود بریدیمش پرنده فروشی واسم زیرگلوشو دست کشید گفت رفت پایین.از دیشب این حیوون بی حاله.یکسره مثل حالتی که سرش گیج میشه شده.چیکار کنم.تو رو خدا راهنماییم کنید

  17. سلام خسته نباشید.عروس هلندی دارم از بلندی خودشو پرت کرد ناخنش از نصفه شکسته ویه قسمتیش آویزونه .چیکار کنم بنظرتون؟اون تیکه رو بکنم یا خودش میافته؟

  18. سلام
    عروس من ۱/۵ سال داره سه روزه اسهال شده ضمنا استفراغ هم میکنه کم کم داره از دست میره خیلی بی حاله هرچه بخوره بالا می اره حتی آب
    تو شهرستانم و تعطیلی هست لطفا کمکم کنید نجاتش بدم .
    ممنون از شما

    1. سلام چه غدا هایی بهش می دید برنامه غذایی پرنده تون رو شرح دهید تا بیشتر بتوانم کمکتون کنم

      1. سلام
        ممنون از لطف شما
        ارزن _بذر کتان ، وچون اغلب بیرون از قفس هست به چیزی نوک میزد
        مثل برنج ؛ سبزیجات
        شب قبل از مریضی چندتایی تخم هندوانه ریز تازه و تر رو مغز کرده بود( سابقا هم چند باری خورده بود و مشکلی نداشت ) البته اینبار بیشتر خورده بود
        یک قطره روغن زیتون رو هم تو حلقش ریختم
        رنگ اسهالش هم سبز و زرد هست
        بعد از روغن زیتون دیگه غذا رو استفراغ نکرد بیشتر مایعات رو بیرون میریزه

  19. سلام
    ممنون از لطف شما
    ارزن _بذر کتان ، وچون اغلب بیرون از قفس هست به چیزی نوک میزد
    مثل برنج ؛ سبزیجات
    شب قبل از مریضی چندتایی تخم هندوانه ریز تازه و تر رو مغز کرده بود( سابقا هم چند باری خورده بود و مشکلی نداشت ) البته اینبار بیشتر خورده بود
    یک قطره روغن زیتون رو هم تو حلقش ریختم
    رنگ اسهالش هم سبز و زرد هست
    بعد از روغن زیتون دیگه غذا رو استفراغ نکرد بیشتر مایعات رو بیرون میریزه

  20. سلام عروس هلند دارم که نزدیک دوماهشه سرلاک میخوره چند روز پیش عفونت روده گرفته بود که بردم پیشه دامپزشک آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین داد بهش که چنروز من اونارو با سرلاک دادم خورد ولی فک کنم زیاد دادم حالا عفونتش خوب شده ولی هم غذاشو میاره بالا هم بیحاله و چُرت میزنه چیکارش کنم

  21. سلام خسته نباشید من یه عروس ۱ ماهه خریدم ۳.۴ ماهس اوایل ک اووردمش سرو صدا میکرد الانم از قفس بیرون میاد رو دست میشینه ولی سروصدا نمیکنه ساکته بنظرتون مشکل کجا؟

    1. سلام نگران نباشید مشکلی نداره اگه از نظر ظاهری و باطنی سالم باشه اوایل به خاطر تعغیر مکان زیاد صر و صدا می کنند

    2. سلام من یه عروس هلندی ۱ماهونیمه دارم میخوام دستیش کنم تازه خریدمش وقتی دستمو میبرم طرفش گازمیگیره و صدای خس خس از خودش درمیاره میشه بگید چجوری دستیش کنم بیرون از قفسهم میارمش

  22. با سلام سه تا جوجه عروس هلندی دارم که الان حدود ۵۰ روزشونه خیلی اشتیاق داشتن همیشه واسه خوردن سرلاک ولی از دیروز دوتاشون بی میل شدن یکم ولی وقتی هم میخوان تا ۵ سی سی میدم بهشون بلافاصله همه رو بالا میارن سومی هم از امروز دیگه سرنگ رو نمیگیره اشتیاق داره غذا بخوره ولی مثل همیشه نیست سرلاکشون هم از اول تا الان exact بوده ، مدفوعشون تغییری نکرده ومثل قبل هستش ، جنب وجوش هم دارن پر میزنن بازی میکنن ولی نه مثل قبل

      1. سلام یکم به سبزیجات هم عادتشون بده ولی کم چون سنشون پایینه معده شون خوب کار نمی کنه اگر تونستی به دامپزشک هم مراجعه کنید .

        1. طبق گفتتون بردم دامپزشک و گفت که عفونت و ورم روده دارن وبایدبستری بشن ،بستری شدن وحالا نمیدونم دیگه چی بشه آیا این مشکل که گفتن قابل درمان هست؟

  23. سلام ، ببخشید من یه عروس هلندی دارم که یکم تنبیهش کردم الان باهام قهره ولی به دست و شانه میاد ولیدر کل باهام قهره مثلا خیلی سخت از دستام غذا میخوره
    و اینکه اصلا نمی زاره نازش بکنم
    تقریبا دو روزه که خریدمش و از اول به دستو شونه میومد
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. سلام عروس هلندی خیلی حساس هست لطفا به ارامی باهاش برخورد کنید دو روز خیلی کمه تا باهاتون عادت کنه یکم بزار زمان همه جیز رو درست می کنه .

    2. سلام عروس هلندی من ۴ساله هستش و یکی دو روز هست استفراغ میکنه و اسهال گچی دارد و بی حال هستش،چیکار کنم،راهنمایی کنید لطفا

  24. سلام حدود دوهفتس يه عروس هلندي خريدم اولاش خيلي خوب و سرحال بود بهش مولتي ويتامين انساني تو آبش دادم از اون روز بيحاله و اصلا نميخونه و همش خوابه ولي بيدار ميشه غذا خوب ميخوره و باز ميخوابه بردم دامپزشكي گف عفونت داره و بااينكار عفونتش بيشتر شده و شربت داد از وقتي اونارو ميخوره بيشتر ميخوابه نگرانم چيزيش بشه خواهشا راهنماييم كنين😞

  25. سلام عروس هلندی من یک سالشه از دیروز تا الان داره بالا میاره و اصلا حال نداره دکترم رفتیم خوب نشده باید چیکارش کنم؟

    1. سلام ایا دکتر دارویی هم تجویز کرد یا نه باید برای بهتر شدن بیماری صبر داشته باشید .

  26. سلام خسته نباشین من یه جوجه ۳ ماه خردیم ولی هنوز اهلی نیست چیکار باید بکنم دستی بشه؟

  27. سلام، عروس من سه ماهشه و به یه سری چیزها مثل سبزیجات و میوه که براش مفیده بی علاقه‌ست ولی هویج و جوانه خیلی دوست داره.
    منم میوه ها رو براش رنده ریز میکنم و با سرنگ میریزم ته دهنش، چیکار کنم خودش بخوره؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  28. سلام عروس من ۳۶ روزشه ۳ ۴ روز پیش گلوی عروس هلندیم زخم شده و اصلا نمی تونستم بهش سرلاک بدم با قاشق میدادم ک خیلی نمی خورد بخاطره اینکه درد نکشه قرص آستامینوفن و یکم عسل با مولتی ویتامین با سرلاکش قاطی کردم و الان گلوش بهتره ولی بازم حس میکنم ی کوچولو زخمه
    ۲ روز پیش متوجه شدم ک آبریزش بینی داره و عسل ابلیمو بهش دادم امروز خیلی بهتره دیگه آبریزش بینی نداره فقط خیلی می خوابه حتی موقع غذا خوردم چشماشو می بنده
    اگه کمک کنید ممنون میشم

    1. سلام بهترین کار مراجعه به پزشک هست سر خود هیچ دارویی بهش ندید احتمال داره بدتر بشه نه بهتر

  29. سلام خسته نباشید من دوتا عروس هلندی خریدم که بهتون گفته بودم که این دوتا از هم جدا بود و در زمان خرید توی یه قفس نبودند الان دو ماه داره میگذره ولی هنوز خبری از تخم گذاری نیست و هنوز نر به ماده نوک‌ میزنه سنشونم این جوری که به ما گفتند نر بالا یک سال و ماده زیر یک سال نظرتون درباره این دوتا چیه آیا نگه داریم یا عوض کنیم مرسی

  30. سلام عروس هلندی من حدود ۹ ماهش هست و یه مدت مرهاش رو ناگهان و عصبی تمیز میکرد که بردمش دامپزشکی و بهم اسپری و قطره ی ویتامین و غذای عروس هلندی داد و بعد از استفاده از اینا حال عروس هلندیم خوب شد و حتی بیشتر از قبل علاقه به غذا خوردن پیدا کرد ولی حدود چهار روزه که غذا زیاد میخوره(به جز امروز)و بیشتر اوقات خوابه و مثل قبل سر و صدا نمیکنه و سر حال نیست.دیروز حتی بردمش پیش یه عروس هلندی دیگه وخیلی کم فعالیت داشت.سرمانخورده و مدفوعش هم مشکلی نداره.میشه راهنمایی کنید

  31. با عرض سلام و خسته نباشید من یک عروس هلندی نر یک ساله و یک ماده ده ساله دارم که با هم تو یه قفس میمونن عروس ماده بسیار سرحاله و هی اصرار میکنه تا در قفسو باز کنیم بیاد بیرون و‌ شلوغی کنه ولی عروس نرم خیلی بیحاله وقتی در قفس بازه بعضی وقتا میاد بیرون و فقط یه جا می ایسته و اکثرا چرت میزنه یه بار حس کردم سرما خورده دامپزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد اونارو دادم ولی هیچ فرقی نکرد اصلا سر و صدا نمیکنه و سرشم یه کم لرزش پیدا کرده😢
    و یک سوال دیگه داشتم اونم این بود که انگار پرهای عروس هلندی نرو زدن نمیتونه پرواز کنه آیا میتونه بعد رشد پرهاش دوباره پرواز کنه؟

    1. سلام اگر پرهاش دوباره رویش کنه می توانه پرواز کنه بیشتر مشکل هضم غدا داره مدفوع اش چه رنگیه .

  32. سلاممن یک عروس دوسالونیمه نداشتم که ماده‌ش‌موردوبعد هفت ماه یک ماده یک ساله براش گرفتم که باهاش جفت کرده ولی خیلی باحاله ماده که میاد کنارش می‌زندش الانم دوسه باره بالا میارن که عرضن. کامله هضم نشوده هست خونه هم براشون گرفتم که هردوشون میرن تو واز دیروز تابحال دوبار تخمه مرغ بهشون دادم سه چهارباربالا اوردن ممنون میشم یک راه کاربهم بدین

    1. سلام تا بهم عادت کنند یکم زمان می بره برای بالا اوردن از یک قطره روغن زیتون استفاده کنید اگر جواب نداد به دامپزشک مراجعه کنید .

  33. سلاممن یک عروس دوسالونیمه نداشتم که ماده‌ش‌موردوبعد هفت ماه یک ماده یک ساله براش گرفتم که باهاش جفت کرده ولی خیلی باحاله ماده که میاد کنارش می‌زندش الانم دوسه باره بالا میارن که عرضن. کامله هضم نشوده هست خونه هم براشون گرفتم که هردوشون میرن تو واز دیروز تابحال دوبار تخمه مرغ بهشون دادم سه چهارباربالا اوردن ممنون میشم یک راه کاربهم بدین خیلی ممنون

  34. سلام من طوطی یک هفته‌ای‌ خریدم‌ آلان‌ سنش‌ دو هفته شده سرلاک‌ میخوره فقط میخوابه بیدارش‌ نکنم برای عدا میخوابه عدا هم میخوره ولی یکسره خوابه بعد سرش رو میداره زمین این طبیعی هست
    ممنون میشم جواب منو بدید

  35. سلام
    من یه عروس هلندی ۲ ماهه خریدم الان یه هفته است خونه مونه .
    اوایل خیلی حالش خوب بود ولی امروز یهو حالش بد شده و به من توجه نمیکنه،نه بالا میاره و نه..‌.
    هی هم چشماشو میبنده و میخواد بخوابه .
    لطفا کمک کنید

  36. سلام . خسته نباشید
    من یه عروس هلندی یک ساله دارم که اوایل رام و دستی بود اما بعد از گذشت چند ماه وحشی شد و طوری گاز میگرفت که خون میومد . علتش چیه ؟ چی کار کنم ؟

  37. سلام من یه عروس هلندی دارم تازه سه ماهش شده دیروز بردم پراشو چیدم امروز باهام قهر کرده خیلی ساکت شده دیگه آواز نمیخونه چیکار کنم دوباره باهام آشتی کنه؟

    1. سلام کار خوبی نکردی پر هاشو چیدی خیلی به پرنده ضرر می رسونی باید یک مدت بگزره تا عادت کنه

  38. سلام
    چند روز یه عروس هلندی خریدم صاحبش گفت ۴ ماهه است
    روز اول مدفوع خون تیره و غلیظ شد
    دکتر بردم گفت ورم روده شدید داره
    خیلی بی‌میل اصلا غذا نمی خوره
    بعد از سه روز یعنی دیروز مدفوع دیگه خون نداشت
    ولی امروز دوباره همون طوری شده غلیظ و خون تیره
    و بالا میاره😣😥😡چه کارکنم خوب میشه یا میمیره؟

    1. سلام نگران نباشید درمان یکم طول می کشه لطفا تو وعد های غذایی سبزیجات هم بهش بدید و میوه مخصوصا سیب .

  39. سلام دکتر
    خواهشا جواب سوال من میدی
    می ترسم این طفلک از دست بره
    اگه کاری از دستم بر میاد واسش انجام بدم

  40. سلام من یه جفت عروس دادم ک توی لونه ۴ تا جوجه دارن من محل لانه و قفس رو عوض کردم و حالا نروماده نمیرن پیش جوجه هاشون چیکار کنم

    1. سلام کار خوبی نکردید که الان لانه رو عوض کردید باید می زاشتید جوجه ها بزرگ بشه بعد عوض می کردید لونه رو باز بزارید تا جوجه ها بیشتر در دید باشند

  41. خیلی ممنون که وقت گذاشتید و جواب دادید
    امروز یکم حالش بهتر بود زرده تخم مرغ و بیسکویت بهش دادم خورد
    ولی بعدش کسل شده و اصلا تکان نمیخوره
    یه صدایی از خودش در میاره مثل سکسکه
    حالا چه کارکنم روغن زیتون بدم بهش

  42. سلام
    عروس هلندی دارم ۵ ماهه قبلا بازیگوشتر بود جدیدا اقلب میره کف قفس میخوابه
    مدفوعش سبز لجنی شده و درازو کشداره گاها روی پرهای اطراف مخرجش و پاها و پرهاش میچسبه
    امروز هم خیلی کم برنج سفید و مثل همیشه ارزن و کتان خورد که دیدم بالا اورد
    جاشم جلو کولر نیست ولی گاهی میبینم پف میکنه و بعد درست میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید مشکل چیه و برای درمان چه کنم
    تشکر

    1. سلام بیشتر فکر کنم سرما خورده مدفوع چسپیده هم اسهال شد باید پیش دامپزشک مراجعه کنید و دارو بگیرید و براش استفاده کنید اگر میشه تنهاش هم نزارید یک جفت براش تهیه کنید .

  43. سلام
    ممنون از جوابتون
    یه عروس دیگه خریدم که تقریبا سه ماهش شده
    حدود یک ماهه توی خونس که توی این مدت بعد حدود دوهفته گذاشتمش توی قفس اینی که الان مریض شده
    ولی دیدم پرنده جدید که به گفته ی فروشنده احتمال زیاد ماده باشه صداهای عجیبی میده و گهگاه این پرنده مریض رو نوک میزنه
    پس دوباره قفسشو جدا کردم
    از طرفی ترسیدم با کنار هم بودن دیگه سخنگو نشن ( این احتمال درسته؟)
    پیشنهادتون چی هست؟
    ممنون

    1. سلام اولا باید مریض رو جدا نگه داری کنی تا حالش خوب بشه بعدا با پرنده جدید هم قفس کن دلیل نوک زدن به پرنده دیگه این احتمال رو می ده هر دو ماده باشند سخنگو شدن ربطی با هم بودن نداره

  44. سلام عروس هلندی نر من مدتیه نوک بازمیکنه انگار ک میخونه ولی صدایی نداره دوسه روزمتوجه شدم.اول فکرکردم چون ازجفتش دورشده.حالا ک کنارهم هستن هم همونطوره حالات خوندن رومیگیره نوک ب هم میزنه ولی صدایی نداره.چراعروسم لالشده😭😭

  45. عروس ماده هم از ۴ماه پیش ک خریرم پرهاش خوب جمع نمیکنه گفتن رفته تولک.الان بازباهم جفت خوردن ولی یه ماه هست ک فقط میذاره پرنده نر درحد نازونوازش بهش نزدیک شه.وقتی خریدم دکتربردم گفتن سالمه فقط تو لک رفته ولی بعد ۴ماه هنوزپرهاشوجمع نکرده و احساس میکنم کمی چاق شده چ کنم ک عادی بشه اوضاش

    1. سلام یکم زمان می بره تا به حالت عادی برگرده ولی بزار کنار هم باشند تا زودتر بهبود پیدا کنه

  46. سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی ماده خریدم واسه عروس هلندی نرم بعد یه مدت بیحال شده و فقط میخوابه و سرشو لایه پرهایه پشتت میکنه
    لطفا راهنمایی کنید که چیکار باید بکنم
    دامپزشک هم در درسترسم نیست بخوام ببرم

  47. سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی ماده خریدم واسه عروس هلندی نرم بعد یه مدت بیحال شده و فقط میخوابه و سرشو لایه پرهایه پشتت میکنه
    لطفا راهنمایی کنید که چیکار باید بکنم
    دامپزشک هم در درسترسم نیست بخوام ببرم

  48. باسلام و خسته نباشسد من یه عروس هلندی دارم دو روزه بی حال و کسل هستش و به خواب میره و اشتهاشم کم شده در حال راه رفتن احساس ترس داره بی حال و ضعف هم داره مدفوع پرندم به رنگ زرد و سبز دیده میشه به نظرتو میشه راهنمایم کنید ممنون میشم

      1. سلام وقتتون بخیر
        منم همین مشکلو دارم با لینکی که گذاشتید هم مشکلم حل نشد
        لطفا راهنماییم کنید
        به نظر حالش خیلی بده

  49. سلام من دیروز یک عروس هلندی ماده ۱ساله خریدم دیروز خوب بود اما الان خیلی بی حال هست همش پف کرده و چرت میزنه من یک عروس هلندی دیگه هم دارم اون ۶ ماهشه و پسره اون هم از دیروز همش چرت میزنه چیکار کنم؟

  50. سلام
    ببخشید من ی عروس دارم حدودا شیش هفت ماهشه
    همین امشبکه گرفتم دستم بالا آورد
    غذا فقط برنج میخوره نه چیز دیگه حتی ارزنم نمیخوره فوعشم معمولیه

    فقط امروزش یکم زیاد دست ب دست شد
    امکان داره از اون باشه؟

    1. سلام اره اگر زیاد دست به دست بشه زیاد براش خوب نیست امکان بالا اوردن داره ولی باید ببینید حالش خوب هست یا نه یعنی مثل قبل هست یا مریض شده

  51. الان مریض نیست سر حاله اتفاقا بازم بهش غذا دادم اینبار بالا نیاورد یعنی جای نگرانی نیست؟

    یکیم من از وقتی که خریدم اصلا نمیخونه

    ی عروس داشتم وحشی بود اون خیلی میخوند عوضش کردیم با این ولی این اصلا صدا در نمیاد ازش:/

  52. سلام عروس من ۱ سالشه و دستیه چندروز نبودم مجبورشدم بزارمش پرنده فروشی توی دوروز اول همش میخونده و خوشحال بوده اما ب بعد همش چرت میزده مثل الان ک بااینکه پیش خودمه غذا و آب یکم میخوره ولی اصلا نمیخونع و همش چرت میزنه و گاهی یکم پروازم میکنع

  53. سلام من چند وقتیه جفت عروس هلندیان بی حال شدن و تغذیه ی درستی ندارن و همش خوابن دیگه عین قدیم پرواز نمیکنن چیکار باید بکنم براشون

  54. سلام من یه عروس هلندی دارم که ۱۱ ماهشه ولی خیلی ارومه و سروصدا نداره با نسبت به عروس هلندی هایی که دیدم تقویتی هم میخوره الان چند روزه یه عروس هلندی دیگه گرفتیم که خیلی بچس ولی بازم ارومه چیکار باید کرد؟

    1. سلام بعضی که جاهشون عووض بشه این رفتار شون هم عوض میشه با زمانی که می بره بیشتر عادت می کنند به فضا جدید ولی اگه بیشتر ازاد باشه رفتار بهتری از خودش نشان می ده

  55. سلام ببخشید عروس هلندی من یک ماهشه الان هرچی بهش غذامیدم بالا میاره و سینش هم سیاه شده ضعیف شده و دیگه مثل قبل کنجکاو نیس ترو خدا زود جواب بدید از یه دامپزشک پرسیدم گفت ممکنه تا چند ساعته دیگه سکته کنه ترو خدا بگید الان من چی کار کنم.😭😭😭

    1. سلام عفونت مری داره چند قطره روغن زیتون بهش بدید پیش دامپزشک هم مراجعه کنید تا دارو تجویز کنه براش .

  56. سلام .
    یک عروس هلندی نر دارم نزدیک دو سالشه
    از صبح داره بالا میاره و ترشحات داره و اسهالم هست مدفوعش سفیده

    چیکار میتونم بکنم براش؟

    یک عروس هلندی جدید گرفتیم بچست کمتر از ۶ ماهه ولی عفونت روده داره دیروز از غذای اون خورد فک میکنم از اون مریض شده!

    خواهش میکنم جواب بدید.
    ممنونم.

  57. من یه عروس هلندی دارم میخوام دستیش کنم بیرون هم میارمش یک ماهو نیمش هستش تازه خریدمش وقتی دستمو میبرم طرفش گازمیگیره و صدای خس خس از خودش درمیاره میشه بگید من چجوری دستیش کنم

    1. سلام اولا دستی کردن یک زمان می بره ۶تا ۵ ماه بعضی مواقع بیشتر الان از شما می ترسه یکم عادت کنه نمی ترسه .

  58. سلام خسته نباشید من ده روزه جوجه عروس هلندی خریدم فکر کنم یه ماهه باشه الان دوروزه بی حاله سرش همش افتاده هست غذام نمیخوره زیاد علتش چیه؟

  59. سلام من به تازگی یک عروس هلندی یک ماهه گرفتم. اون در روز اول خوب بود ولی کمی بی قراری میکرد ولی در روز دوم زمانی که داشتم برایش در قفس غذا میزاشتم فرار کرد دوباره در قفس گزاشتمش اما الان دیگه بی حال و فقط خوابیده و چیزی هم نمیخوره سرش هم روی یک بال خود تکیه داده
    لطفا راهنماییم کنید با تشکر

  60. سلام خسته نباشید من دیروز یک عروس هلندی خریدم و از وقتی آوردم از قفس جدا نمیشه رو دست نمیاد ولی رو دست غذا میخوره بعد چشماش نیمه بسته میکنه و باز میکنه هر جای قفس میزارمش همون جا وابسته دلیلش چی میتونه باشه

    1. سلام عروس شما مریض هست یعنی نرمال نیست باید به دامپزشک مراجعه کنید تا دارو های لازم رو تجویز کنه .

  61. سلام من به عروس هلندی تازه خریدم و می‌خوابه فقط بعضی وقت ها صرو صدا می‌کنه دو روزه خریدمش این نشانه بیماریه؟

    1. سلام اگر می خوای مطمین بشی باید به دامپزشک مراجه کنید نمیشه تشخیص داد الان بیماره یا به محیط عادت نکرده باید زمان بیشتری بگزره تا بفهمی

  62. سلام من چندروز یه عروس هلندی خریدم تقریبا ۳ ماهشه خیلی میخوابه و بی اشتهاس از قفسم که بیرون میاریمش میچسبه به من هیچ جا،نمیره

  63. من بردمش دامپزشک بهش گفتم پف می‌کنه یه نوع قرص سبز بهم داد گفت تو آبش حل کن حل کردم ولی هنوز یک ذره پف می‌کنه چیکار کنم

  64. سلام من عروس هلندیم رو شب داخل قفس میزارم و یه چیزی دورش میکشم که راحت تر بخوابه ولی امشب از صدای بلند پا شدم و دیدم که همش داره خودشو یه این ورو اون ور میزنه بعد منم سریع درش اوردم و گذاشتمش بیرون که اروم بگیره . چند ساعت بعد اومدم دیدم چند تا پرش افتاده رو زمین و بعدش هم دیدم که نمیتونه پرواز کنه چونکه بالش کنده شده بوده . میخواستم ببینم که چرا همپین کاری کرد . من فکر میکنم شاید خوابه بدی دیدی یا سوسکی وارد قفش شده و این ترسیده یا …….

    1. سلام بیشتر از ترس چنین رفتاری انجام می ده هیچ وقت هم دورش چیزی نکش چون راحت نیست بزار ازاد تو قفس باشه .

  65. سلام من یه عروس هلندی خریداری کردم دوماهشه به طور اتفاقی دیدم موجودی شبیه به کک داخل پراش هست بنظرتون چیکار باید کنم میشه شستشوش داد؟

  66. سلام من عرپس هلندی دو ماهه دارم یک هفته است که خریدمش بیشتر چرت میزنه و سر و صدا نمیکنه. چی کار کنم دیرپز بالش رو زدم و ناخونش رو گرفتم

  67. تازه مدفوغش رو زمین بود رو داشت می خورد غذا هم کنارش بود عیبی نداره من نذاشتم بخوره از وقتی پرش رو زدیم دوبار اوردمش بیرون پلی بهش دست بزنم گاز می گرفت

  68. سلام خسته نباشید پرنده من حدودا ۵ ماهش هست و دو روز هست ک بی حال شده و کم غذا میخوره سر و صدا نمیکنه امروز هم استفراغ داشت چیکار کنم

  69. سلام من یک عروس هلندی دارم سه یا چهار ماهش است و همش یک سره می‌لرزند و همش ما را گاز می‌گیرد و نمیدونم چی کار کنم که گاز نگیرد

  70. سلام من یک عروس هلندی دارم سه یا چهار ماهه و غذا زیاد میخوره ولی آب کم میخوره و وقتی می‌خوام رام کنم دستم را میبرم تو گاز میگیره باید چی کار کنم که گاز نگیره که بتونه بیاد روی دستم لطفاً جوابم را بدین .

    1. سلام دستی کردن یکم زمان می بره باید همیشه با خودتون این ور اون ور ببری زیاد باهاش باشی ته بهتون عادت کنه .

    1. سلام
      برای اطلاع از تشخیص جنسیت ابتدا از بالغ بودن عروس هلندی مطمئن شوید
      روش تشخیص جنسیت عروس هلندی با توجه به نشانه های اندامی

      عروس هلندی ماده : فرم سینه گونه ماده یکی دیگر از مواردی است که برای تشخیص جنسیت این پرنده مورد استفاده قرار می گیرد . اگر با دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که یک فرورفتگی در سینه عروس هلندی ماده وجود دارد ، ابتدای این فرورفتگی گردن و انتهای آن زیر پاهای پرنده می باشد .

      عروس هلندی نر : سینه ، گردن و زیر پاهای عروس هلندی نر کملاً صاف بوده و هیچ فرو رفتگی در آن مشاهده نمی شود .

      تعیین جنسیت عروس هلندی با توجه تاج

      عروس هلندی ماده : تاج پرنده یکی دیگر از نقاطی است که میتواند شما را در تعیین جنسیت این پرنده یاری کند اما بهره گیری از شیوه مستلزم داشتن دقت بسیار بالا می باشد . طبق تحقیقات انجام شده تاج عروس هلندی ماده نسبتاً کوتاه تر از گونه نر بوده و حالت یکدست ندارد بلکه کاملاً پخش شده و نسبتاً پهن مانند است .

      عروس هلندی نر : تاج گونه نر بلند ، یک دست و به طرف بالا می باشد .

      1. سلام ببخشید من عروس هلندی دارم که کم کم داره با من دستی میشه و چهار ماهه است و رفته جای ظرفشویی پاش گیر کرده و بال هم کم زخمی شده و پاش هم زخمی شده و خیلی خون ریخته آیا دکتر ببرم یانه و مشکلش چیه ؟ لطفاً زودتر جواب بدین

  71. سلام ببخشید من این دوروزه یه طوطی خریدم همون مغازه دار بالاشو قیچی کرد داخل مغازه که بال داشت خیلی جنبو جوش میکرد اواز میخوند بعد که اوردمش خونه دیدم ساکت شد اصلا جنبو جوش نداشت فقط بعضی وقتا که میرم نزدیکش بازی میکنه ولی ازش دور میشم چرت میزنه نه هیچ علاعم مریضی هم نداره ترو خدا جواب منو ببدید

    1. سلام بال چیدن کار اشتباهی هست بعد از بال چیدن پرنده یک دوره زمانی افسرده میشه چون نمی توانه پراوز کنه خوب یکم زمان می بره تا مثل قبل باشه

  72. سلامببخشید من این سه روزه یه طوطی ۳ ماهو ۵ روزه خریدم داخل فروشگاه خیلی سرو صدا میکرد اما الان که اوردمش خونه ساکت شد اقای دکتر این مریض شده به نظرتون

  73. سلام اقای دکتر من ۴ روز پیش یه طوطی خریدم بعد بالاشو چیدن بعد اوردمش خونه دیدم ساکت شده بعد یکمم چرت میزنه این مریضیه به نظرتون.

    1. سلام پر چیدن باعث افسردگی میشه ساکت بودن نشانی مریضی هم نیست بزارید یکمی به محیط عادت کنه انشالله خوب میشه .

  74. سلام ببخشید من عروس هلندی سه یا چهار ماهه دارم و من می‌خوام ۲روز به مسافرت برم و با من هم کمی دستی شده و آیا توی خونه تنهاش بزارم یا با خودم ببرم مسافرت و من یک عروس هلندی دارم ممنون لطفاً زودتر جواب دهید

  75. سلام ببخشید من که عروس هلندی دارم و چرا بال بال می نه خون میاد و یک صدا می‌کنه از بدنش وخیلی غذا کم میخوره و قبلاً صبح و ظهر و شب غذا میخورد ولی الان صبح و شب میخوره و مشکلش چیه ؟ لطفاً زودتر جواب بدین

  76. سلام، من دوتا عروس هلندی دارم یکی ۴ماهه یکی دوماهه که دنبال هم تو خونه پرواز میکنن و بازی میکنن اونکه دوماهه شه تا حالا دوبار سرش خورده به سقف مدقع پرواز و یه سر سوزن خون از بالای نوکش اومد و خشک شد و پرهای بالای نوکش کنده شد 😟😟 سری اول که ضربه خورد زود سرحال شد یه کم چرت میزد سریع درست شد امروز که برای بار دوم سرش به سقف خورد بازم پرهای سرش کند و یه ذره خون از همون محل قبلی اندازه سر سوزن زد بیرون و کلا چندساعته که تو حالت چرت زدنه، خیلی کم غذا و آب خورده ولی دیگه سرحال نیس همش چشاشو میبنده یا سرش عقبه و خوابه، چکار کنم😢😢😢

  77. سلام من عروس هلندیم ۵۰هوخورپهایی روزشه بعد پریروز تا حالا استفراغ می‌کنه و بی حاله میشی بگید چشه؟ ممنون

    1. سلام استفراغ بیشتر مربوط به عفونت روده هست یا داخل روده شاید دونه ای پوستی گیر کرده شما چند قطره روغن زیتون خوراکی بهش بدید اگر خوب نشد به دامپزشک مراجعه کنید تا دارو تجویز کنه

  78. سلام عروس هلندی من یک سال و نیمه هست و دیشب جای سرد خوابیده و حالش خوب بود مشکلی نداشت.
    اما امروز از وقتی بیدار شده اسهال داره و هر نیم ساعت استفراغ می‌کنه و دونه های کتون هضم نشده به همراه مایعات خارج میشه از گلوش.زبونش کبوده و خودش رو پف کرده و همش خوابه.غذا هم نمیخوره .گاهی هم عطسه می‌کنه مشکلش چیه؟
    چه دارو یا غذایی باید بهش بدم؟

    1. سلام بهترین کار مراجعه به دامپزشک هست تا معاینه بشه و جای گرم نگه داری کنید این ها علایم سرما خوردگی هست باید دارو تجویز بشه

  79. سلام ببخشید عروس هلندی که تازه روز اول گرفتم که وقتی بهش دست میزنم جیغ بلند میکشید و الان که دست میزنم صدای جیغش کم شده یا عوض شده ببخشید مشکلش چیه

  80. سلام لطفاً جواب بدید
    عروس هلندی من سر حال و خیلی جنب جوش می‌کنه و وقتی می‌خوابه شبیه وزن خودش هست و اصلا پف نمیکنه دستی هس کلی شیطون هی و بازی می‌کنه با اسباب بازی هاش
    آیا عروس من مریضی داره یا نه

  81. سلام قفس عروس هلندی باید چند در چند باشه
    من می‌خوام برای عروس هلندیم بخرم واسه تولدش

  82. سلام قفس عروس هلندی باید چند در چند باشه؟
    من می‌خوام برای عروس هلندیم بخرم واسه تولدش.

  83. سلام من دیشب یه عروس هلندی ۱ ماهه خریدم و امروز خیلی بی حاله و خیلی چرت می‌زنه به نظر شما این یه بیماری هست؟

  84. سلام ببخشید من عروس هلندی دارم و ۴ ماهه است و نوکش تازه شکسته یعنی بالا نه پایین سمت چپش شکسته و اصلا هم خون نمیاد. مشکل چیه را لطفاً زودتر جواب بدین

  85. سلام خسته نباشید
    من یک عروس هلندی دارم که ظهر ها مدفوعش طبیعیه و لی شب ها مدفوعش نترنجی تیره ی و خوراکش هم خوبه خداروشکر و فعالیت ها شم مثل همیشه خداروشکر فقط همین یه مورد منو یکم نگران کرده آیا ممکنه که مریض باشه یا نه عادیه و خوراکی هایی هم که می خوره گندم خیس شده و بنج و سبزیجات و ارزن هستش ممنون از راهنمایی تون

    1. سلام مشکل خاصی نداره و رنگ مدفوع بستگی به تغذیه داره معمولا سبزیجات رنگ مدفوع را تیره می کنند

  86. سلام ببخشید من یک عروس هلندی مرواریدی ۳ ماهه خریدم ولی هی چند ثانیه یکبار هی سرشو میتکونه چرا مداوم اینکارو میکنه علتش چیه؟ توروخدا جواب بدین

    1. سلام بیشتر به خاطر صدای های بلند این کار رو می کنند تا جایی که می توانید قفس رو در جای ساکت بگزارید

  87. سلام.عروس هلندی من حدودا ۵۰ روزه س.تقریبا وسط یکی از انگشتای پاش ورم کرده.همش پاشو جمع میکنه تو شکمش یا میلنگه.مشکلش چیه؟

    1. سلام حتما پا اسیب دیده و به یکجایی گیر کرده که دچار اسیب دیدگی پا شده باید به دامپزشک مراجعه کنید .

  88. سلام
    من یه عروس هلندی خریدم که بهم گفتن ۶ ماهه است روزای اول یکم شیطونی داشت یه جیغهای کوتاهی میزد اما الان حدود سه ماهه که گذشته هیچ شیطونی نداره بیشتر موقعه ها خوابه ، از دستم دونه می گیره اما رو دست نمیاد نمیدونم با این حالش که اصلا شاد نیست میشه دستیش کرد ؟ این حالتهاش طبیعیه؟

    1. سلام برای دستی کردن زمان لازم هست باید زمان بیشتری باهاش باشی و همراهت باشه جالت هاش طبیعی هست اگر جفت براش تهیه کنی هم خوبه شاد تر میشه .

  89. در ضمن الان عروس هلندیم ۲ ماهشه..فکر میکنم ضعیفه..چی بدم بخوره؟فقط ارزن میخوره..گاهی هم ذرت میدم بهش

    1. عروس هلندی از ٣ ماه به بعد باید روزی یکبار بهش سرلاک داد ٢ ماه زوده گرفته سفیده تخم مرغ اب پز هم خوبه شه ضعیف بار میاد

  90. سلام من عروس هلندی ۶ماهه دارم و ماده است و چرا همش وقتی که شب میشه له له می‌کنه یا دهنش را باز می‌کنه نفس نفس میزنه میشه مشکل را بگید ممنون و راه درمانی چیه ؟

  91. سلام وقتتون بخیر …من یه جوجه عروس هلندی دارم که یه ماهشه …امروز عطسه میکنه و غذا کم میخوره …ودیگه سوت نمیزنه ….باید بهش انتی بیوتیک بدم به نظرتون؟ممنون میشم اگه جوابم وبدین🙏🙏🙏

      1. سلام ٤/٥ روزه يه عروس گرفتم ولي زياد غذا نميخوره همش يك جا تو قفس ميشينه و هيچ تحركي نداره امروز رفتم پيش پرنده فروش يه مولتي ويتامين بهم داد خواستم ببنيم پرندم مشكلي نداره؟
        ديروز از قفس درش اوردم رفت بالا كابينت همونجا موند گذاشتمش تو قفس در قفس باز گذاشتم ولي بيرون نيومد همونجا موند

  92. سلام من یه عروس هلندی دارم چند دقیقس همش داره میاره بالا استفراغشم قرمز بود انگار خونیه توشم کلی ارزنه بار دومم که اورد بالا بی زنگ و لیز بود 😖 زنگ زدم پرنده فروشی گفت روغن زیتون بهش بده
    ولی مطمئن نیستم که بدم یا نه الان چیکارش کنم؟

    1. سلام تعادل نداره یا سنش کوچیکه اگر بزرگه شاید مشکل خاصی رو بال ها یش داره .

  93. سلام آیا شکستن پر کوتوله برزیلی خطرناکه یانه وقت موقع پرواز خورد به جایی مثل یک تیکه چاقو پرش داره کنده میشه باید چی کار کنم ؟؟

  94. سلام
    من ی عروس هلندی دارم که ۲ ماهش هست. بالا اورده و همش اطسه میکنه و پف میکنه، به آینه خیره میشد مجبور شدم روی آینه رو بکشم حدود چند دقیقه بعد بالا آورد.
    میشه لطفا بگید چیکار کنم

  95. سلام من یه عروس هلندی دارم
    . الان دیدم داره استفراغ میکنه.
    چیکار کنم خوب بشه؟ تازه پف هم کرده. 😔😔😔

  96. سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید جوجه عروس هلندی تازه خریدم ۱۷ روزشه منتهی امروز از صب سه چهار بار بالا اورده و اینکه مدفوش آبکیه و یکم به مقعدش چسبیده میشه بهم بگید از چیه و من باید چیکار کنم؟؟؟

    1. سلام سریلاک بهش می دید یا نه بعد ویتامین هم روزانه بهش بدید برای بالا اورد هم دوسه قطره روغن زیتون خوراکی بهش بدید .

  97. سلام ببخشید من امروز یه عروس هلندی نر گرفتم برا مادم انداختمش تو یه قفس دیگه روبه روی مادم ولی نره بیشتره وقتا چرت میزنه غذا وآبشم میخوره خواستم ببینم به نظر شما مشکل خاصی دارع ممنون دکتر جان.

  98. سلام وقتتون بخیر
    من عروس هلندی سرلاکی دارم
    خیلی سرحال بود تا اینکه امروز مقداری سرلاک رفت تو یکی ازسوراخ بینیش
    از صبح چرت میزنه همش اما رنگ فضلش خوبه سبز و رگه های سفید
    از تو کارتون که درش میارم یخورده راه میره اما بعدش چرت میزنه
    خمیازه هم تقریبا زیاد میکشه
    دام پزشکی هم بردمش گفت خودش خوب میشه و سرنگ مخصوص بهم داد همراه با ویتامین که به سرلاکش اضافه کنم
    بنظرتون پرنده خوب میشه یا نه
    تروخدا راهناییم کنید نمیخام از دستش بدم😞

    1. سلام خیلی نگران نباشید خوب که میشه باید صبر داشته باشید مشکل خاصی هم نداره به مرور زمان حالش خوب میشه .

  99. خیلی ممنون از شما
    کلا یه دیقه چرت میزنه یه دیقه سرحاله
    یبار فضلش طبیعیه باز فضله بعدیش ابکی و شله
    نمیدونم چیکارش کنم
    نیازی هست دوباره ببرمش دامپزشکی؟
    بنظرتون سرما خورده؟

      1. بردمش دامپزشکی هیچی حالش نبود دکتر
        ولی صبحا که اصلا بیدار نمیشه خیلی خواب الوئه
        ولی وقتی جاشو خیلی گرم میکنم خودش سرحال میشه و حالش خوب میشه نمیدونم چیکارش کنم
        فضلشم تا قبل ازینکه گرمش کنم سفید و ابکیه

  100. سلام خسته نباشید من تازه گیا یه عروس نر برا مادم گرفتم الان نزدیکه ۱۰روزه که تو قفس جدا گذاشتمشون امروز عروس نروانداختم تو قفس ماده و ماده همش اذیتش میکرد نمیذاشت از دونه بخوره و به وسایله بازیش دست بزنه خواستم ببینم چیکار کنم وقتی ام از هم جداشون میکنم مدام همدیگرو صدا میزنن باتشکر.

  101. سلام من یه هفتس یه عروس هلندی گرفتم
    سنگگ دادم بهش و صبح بالا اورد و دو روزه یکم غذا میخوره‌و دیگه چیزی نمیخوره فقط اب میخوره و هی میخوابه
    و چینه دانشم ورم کرده چیکار کنم

  102. سلام.ببخشید من یه عروس دارم حدودا ۵ ماهشه سه ماه دارمش خیلی سرحال بود ولی الان سه روزه همش میخوابه بیرون قفسم میاد میخوابه بعد از خواب پامیشه میره تو قفش غذا میخوره بازم میخوابه غذاشم نصبت به قبل کم شده لطفا کمکم کنید

  103. سلام من یه عروس پنج ماهه دارم از دوماهگی پیشم بوده الان سه روزه همش میخوابه غذاشم کم شده مولتی ویتامینم بهش میدم ولی الان سه روزه اینجوریه
    دیروزم کف قفس خواب بود بیرونم میاد فقط میخوابه لطفا کمکم کنید

  104. ۲روز عروس هلندی ۶_ماهه،لوتینو همش بالا میاره،دکتر هم بردم سه تا امپول به صورت قطره داد در ابش بریزم ،ولی وقتی می خوره بالا میاره،مدفوع ابکی سفید،ویه تیکه سبز تیره داخلش هست،غذا نمی خوره
    چی کار کنم. دارو ،امپول چیزی هست خوبش کنه؟؟؟؟؟

  105. سلام ببخشید من یه عروس هلندی ۳ماهه دارم مریض شد بردم دکتر بهش انتی بیوتیک و مولتی ویتامین داد الان پنج روز شده من دیگه مصرف دارو رو متوقف کردم بعد توقف روز اول خوب بود امروز که روز دومه یکم کسله و کم غذا میخوره و من همچنان بهش سرلاک میدم که ضعیف نشه میخواستم ببینم باید چکار کنم و اینکه ایا میتونم بازم بهش انتی بیوتیک و مولتی بدم یا باید یه مدت ازش بگذره

  106. سلام خسته نباشید. امیدوارم هنوز سایتتون فعال باشه و پاسخ من رو بدید.
    عروس هلندی من دیشب نیمه شب ترسید و حسابی توی قفسش بال زد به طوری که ۴ تا از پر هاش که فک کنم دو یا سه تاشون شاه پر بود شکست و خونریزی به اندازه یه قاشق چایخوری کرد. ولی خوشبختانه خودش بند اومد. الان اصلا نمیتونه پرواز کنه حتی نیم متر ولی حالتاش عادیه. خیلی نگرانشم چون بال هاشو دیدم ظاهرا شاه پر هاش حدودا از انتها شکسته و هنوز غلافش داخل بال باقی مونده و نمیتونم بکشمشون بیرون. خواستم بدونم ایا امکان عفونت و عدم رشد پر ها وجود داره و چیکار میتونم براش بکنم زودتر خوب شه. خواهش میکنم اگر این کامنت رو میبینید سریعا جوابمو بدید ممنون.

    1. سلام شما باید غلافش رو بیرون بکشی تا دوباره رشد کنه شاه پره ها اگر نکشی دیگه هیچ وقت پرواز نمی تونه بکنه .عفونت هم نمی کنه خشک میشه .

  107. سلام من یه عروس هلندی دارم نمی دونم جنسیتش چیه
    ولی همش در طول روز چرت میزنه و پف کنه چشماشم می‌بنده
    دلیلش چیه مریض یا کم خوابی داره ممنون میشم جواب منو بدید برام خیلی مهمه

  108. سلام من یک عروس هلندی دارم ۳ ماهه پریروز خریدم چشم سمت چپش فکر کنم مشکل داره موقعه پلک زدن بعضی موقع گیر میکنه بعد ۲یا ۳ ثانیه پلک میزنه بعد خیلی سمت چپ چشمشو باهاش ور میره

      1. سلام ببخشید عروس هلندیم تو بینیش قرمز هست و قرنیه چشمش تقریباً سفید هست و سه روز هم هست خریدم و گاز میگیره میشه بگید لطفاً چیکار کنم🙏🙏

  109. سه روز هست گرفتمش ماده هست شش ماهه تو بینی اش قرمز شد امروز و تو قرنیه چشمش تقریباً سفید هست و گاز میگیره لطفاً بگید چیکار شده خیلی بهش وابسته شدم نمی‌خوام از دستش بدم

  110. سلام من عروس هلندی خیلی می‌خوابه و غذا میخوره ها ولی نمی‌دونم چرا کم تر از هفته پیش میخوره

  111. سلام خسته نباشید ببخشید من یک عروس هلندی خریدم ۱ ساله هست وسط یک چشمش اندازه یک نقطه کوچک سفید هست و چشم دیگه اش هم یک دایره کوچک حالت خاکستری هست تو بعضی از سایت ها خوندم شبیه به آب مروارید بود آیا شما میدونید چیه مشکلش؟ و یا راه درمانش رو بگید لطفاً جواب بدید واقعا به کمکتون نیاز دارم خیلی دوست‌ دارمش🙏

    1. سلام بهترین راه مراحعه به دامپزشک هست تا از نزدیک معاینه بشه بعد دارو تجویز بشه .

      1. دامپزشک نزدیک خونه زیاد هست ولی میترسم چیزی ندانند و بد تر کنند.
        ممنونم که کمک میکنید🙏❤️

  112. سلام صبحتون بخیر.جوجه من ۲ماهشه سرلاک ک تمام شد شروع کردم به دادن تخم مرغ آب پزشده و عدس سبز آبپز شده توگوگل سرچ کردم نوشتم ک میشه از عدس قرمز آبپز شده بهش دادم از روز بعدش حالش بد شد وبی حال وفقط خوابه الانم ساعت ۶هصبحه خیلی نگرانم میترسم بمپیره چیکارش کنم؟همسرم بهش سرلاک داد خیلی کم خورد ولی هرچی خورده بود رو بالا اورد توروخدا راهنماییم کنید چیکار کنم؟؟

    1. سلام هنوز هضم غذا براش عادت نشده چند قطره روغن زیتون خوراکی بهش بدید تا بالا نیاره .

  113. سلام خسته نباشید
    ببخشید من عروسم از پو روزه خواب آلوده و تحرک نداره فقط شب ها یکم بال میزنه و سر و صدا میکنه میشه کمک کنید و بگید چیکار هست

        1. سلام
          ویتامین هایی نظیر AVI-VIT، ویتامین AD3EC و AVI-mineral
          همچنین شما می توانید از سبزیجات و میوه جات هم برای تغذیه استفاده کنید تا پرنده قوی بشه .

  114. سلام
    عروسم کسل هست وقتی بهش تخم خرفه میدم خیلی شاد میشه و انرژی میگیره میشه لطفا شما بگید روزانه چقدر بهش بدم که ضرر هم نداشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا