پرورش پرنده زینتی

بیماری های مهم در کبوتر علایم و درمان ان

بیماری های مهم در کبوتر علایم و درمان ان

کبوترها پرنده های زینتی با ارزشی هستند که نگهداری از آنها هم برای پرورش دهنده سرگرم کننده خواهد بود و هم با پرورش و فروش آنها می توان به درآمد خوبی رسید. این پرنده ها نیز در اثر عوامل محیطی مختلفی دچار بیماری می شوند که از جمله این عوامل می توان به آب و غذای آلوده ، هم غذا شدن با سایر پرنده ها ، کثیف بودن بستر نگهداری ، عدم نظافت ظروف آبخوری و دانخوری، وجود موجودات موذی در محل نگهداری و… اشاره کرد.

جهت آشنایی با علایم بیماری در کبوترها و درمان به موقع آنها و هم چنین به منظور رعایت بهداشت در محل زندگی آنها ، در این نوشته از اندیشه سبز به نکات مهمی پرداخته ایم. با ادامه نوشته همراه باشید.

بیماری های کبوتر با چه علائمی آغاز می شود؟

اغلب بیماری های طیور دارای علایم مشابهی هستند، بنابراین اولین نشانه وجود بیماری در پرنده توجه به علایم آن است. اما اینکه کبوتر شما به چه بیماری مبتلا شده نیاز به بررسی دقیق تر و تشخیص توسط دامپزشک دارد. با اینکه برخی از بیماری ها علائم به خصوصی دارند، اما در مورد سایر بیماری ها که علایم یکسانی دارند حتما باید پرنده خود را مورد معاینه پزشکی قرار دهید.

از جمله علایم شایع در بیماری کبوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- بی حالی

۲- بی اشتهایی

۳- پف کردن پرها

۴- اسهال

۵- کاهش وزن

۶- عطسه

۷- خس خس بینی

۸- کز کردن و گوشه گیری

۹- خواب آلودگی

۱۰- بهم ریختگی و ژولیدگی پرها

و …

بیماری های کبوتر با چه علائمی آغاز می شود؟ - اندیشه سبز

در صورتی که علایم فوق را در یک یا چند مورد از کبوترهای خود مشاهده کردید، بهتر است که هر چه سریعتر پرنده را جدا کرده و جهت درمان به دامپزشک مراجعه کنید، در صورت بی توجهی قطعا با مرگ انبوهی از کبوترهای خود روبرو خواهید شد.

در ادامه به انواع بیماری متداول و رایج در کبوترها خواهیم پرداخت که با علایم و روش های درمان بیماری آشنا خواهید شد :

۱- آنتریت نکروتیک

از علایم این بیماری می توان به اسهال ، ژولیدگی پرها و افسردگی پرنده اشاره کرد و در صورت شدیدتر شدن بیماری امکان تلف شدن کبوتر ها وجود دارد.

عامل این بیماری یک باکتری به نام کلستریدیوم پرفرنژنس می باشد که در آب و غذا، خاک و لانه و مدفوع و هر جای دیگری یافت می شود. در امان نگه داشتن کبوترها از این میکروب مستلزم رعایت بهداشت در تغذیه و بستر پرنده می باشد.

جهت درمان این بیماری با مشورت از دامپزشک می توانید از تراوی آلیسین پلاس استفاده کنید.

۲- کولی باسیلوز

عامل این بیماری در آب و غذای آلوده و مدفوع پرنده ها و یا سایر حیوانات وجود دارد و بعضا از طریق هوا و تنفس نیز وارد بدن کبوترها خواهد شد، از علایم آن می توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کبوتر و افزایش میزان آب درون بافتی اشاره کرد که در قسمت های متورم شده بدن کبوتر می توان انباشته های آب را لمس کرد.

جهت درمان کبوتر می توان از داروی فوق استفاده کرد، اما بهتر است به دامپزشک مراجعه شود جهت پیشگیری از سرایت بیماری به سایر کبوتر ها، باید پرنده بیمار را هر چه سریعتر شناسایی کرده و از بقیه آنها جدا کنید.

یکی دیگر از بیماری های مشابه ای کولی (e-coli) یا همان کولی الکتریکی نام دارد که از رایج ترین بیماری های کبوتر محسوب می شود. این بیماری نیز سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن کبوتر می شود و آنها را در برابر انواع باکتری ها و ویروس ها ضعیف و ناتوان می کنند که سبب مرگ و میر راحت تر آنها می شود.

جهت درمان بیماری ای کولی حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید تا پس از تشخیص بیماری تجویز چند آنتی بیوتیک قوی ، در جهت درمان بیماری به پرنده شما کمک کند.

۳- اسهال در کبوترها

اسهال در پرنده ها علت های مختلفی دارد. اگر کبوترها را به تازگی خریداری کرده اید و یا مکان آنها را تغییر داده اید، به دلیل بروز استرس در آنها ، شاهد آبکی شدن مدفوع آنها خواهید شد که با ریختن مقدار خیلی کمی سرکه سیب در آب آشامیدنی آنها می توانید این نوع اسهال را قطع کنید.

دومین علت اسهال به دلیل تغذیه از مواد غذایی فاسد خواهد بود، یعنی اگر از آب و غذای مانده و یا آلوده استفاده کنند، سیستم گوارشی آنها جهت دفع میکروب ها واکنش نشان خواهد داد که نتیجه آن اسهال است. در صورت استفاده از آنتی بیوتیک ، این اسهال بند خواهد آمد.

سومین علت بروز اسهال در کبوترها، سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی است که با آنتی بیوتیک نمی توان آن را درمان کرد، حتما باید نوع ویروس را به کمک دامپزشک تشخیص داده و جهت درمان بیماری اقدام شود در این صورت اسهال پرنده نیر به مرور زمان از بین خواهد رفت. در نوشته تشخیص بیماری پرنده از روی فضله به تمامی این موارد پرداخته شده است.

۴- بیماری انگلی هگزامیتا زیس

این بیماری انگلی نیز ناشی از آب و غذای آلوده و کثیف خواهد بود که بیشتر کبوترهای جوان را درگیر می کند. از علایم این بیماری می توان به اسهال زرد رنگ کبوتر، کاهش وزن و تنبلی و عدم رغبت به پرواز اشاره کرد.

جهت درمان این بیماری انگلی می توانید از داروهای از بین برنده انگل مانند کوکسی تریکو میکس استفاده کنید که حتما قبل از مصرف به دامپزشک مراجعه کنید.

۵- بیماری روده ای سالمونلوز

این بیماری یک عامل باکتریایی دارد و سیستم گوارشی کبوترها را مورد حمله قرار می دهد. از علایم این بیماری می توان به اسهال ، کاهش وزن، کاهش اشتها ، پرواز مشکل و بی طاقت، لنگش هنگام راه رفتن و …اشاره کرد.

عامل این بیماری استفاده از آب و غذای آلوده و یا بستر آلوده به فضولات می باشد که رعایت بهداشت در تغذیه و محل زندگی کبوترها تاثیر زیادی در پیشگیری از این ناخوشی دارد.

این بیماری واگیردار است و علاوه بر سایر کبوترها حتی به انسان هم منتقل می شود. بنابراین بهتر است کبوتر بیمار را سریعا شناسایی و قرنطینه کنید و خود پرورش دهنده نیز باید از ماسک و دستکش و لباس مخصوص استفاده کند.

جهت درمان بیماری بهتر است به دامپزشک مراجعه شود، اما داروی تراوی آلیسین پلاس موثر خواهد بود که بهتر است تحت نظر دامپزشک داده شود.

۶- بیماری تنفسی مایکوپلاسموز در کبوترها

این بیماری به وسیله عامل عفونی به نام مایکوپلاسما گالی سپتیکوم ایجاد می شود و از آب و غذا و بستر آلوده نشات می گیرد. از علائم بیماری مایکوپلاسموز می توان به تنفس مشکل و خس خس دار، التهاب در گلوی پرنده و خروج ترشح از بینی، پرواز مشکل و غیر عادی، التهاب در کیسه های هوایی و … اشاره کرد.

این بیماری می تواند سیستم ایمنی کبوتر را ضعیف کند و آن را مستعد انواع بیماری های ساده نیز بکند، بنابراین شناسایی و درمان به موقع پرنده بیمار در حفظ سلامت گله و جلوگیری از ضررهای مالی پرورش دهنده تاثیر گذار خواهد بود.

۷- بیماری نیوکاسل کبوتر

این بیماری ویروسی که دستگاه تنفسی، سیستم عصبی و دستگاه گوارشی پرنده ها را مورد حمله قرار می دهد، علاوه بر کبوترها در میان سایر پرنده ها هم رواج داشته و احتمال انتقال ویروس از پرنده های بومی یا وحشی به کبوترها وجود دارد.

بیماری نیوکاسل کبوتر - اندیشه سبز

جهت پیشگیری از این عارضه بهتر است جوجه کبوترها را از چند هفتگی مورد واکسیناسیون قرار دهید، از علائم بیماری نیوکاسل در کبوترها می توان به اسهال سبز، تورم چشم ها و خروج ترشح از آنها ، لرزش بدن و چرخش گردن ، گیج شدن و افتادن بر زمین، فلجی و افتادگی بال ها، تنگی نفس و سرفه، عدم اشتها و کاهش وزن و در نهایت مرگ اشاره کرد.

تاکنون داروی خاصی برای این بیماری ساخته نشده اما جهت جلوگیری از مرگ و میر گله حتما باید واکسن های نیوکاسل را به آنها تزریق نمود. شناسایی و قرنطینه نمودن پرنده بیمار در نجات گله موثر خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله نیوکاسل در طیور مراجعه کنید.

۸- بیماری کوکسیدیوز در کبوتر

یکی از بیماری های بسیار رایج در کبوترها کوکسیدیوز است که عامل انگلی داشته و سیستم گوارشی پرنده را درگیر میکند. از علایم شایع این بیماری می‌توان به اسهال، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی و وجود خون در مدفوع پرنده اشاره کرد.

هم غذا شدن با پرنده های وحشی و آلوده بودن بستر و آب و غذای پرنده به این انگل در شیوع بیماری تاثیر گذار است. وجود فضله در بستر و تغذیه کردن پرنده از آن نیست در گسترش بیماری کوکسیدیوز تاثیر خواهد داشت بنابراین ضمن استفاده از آب و غذای سالم و تازه باید به صورت مرتب بستر آنها را نیز تمیز کنید

در صورت مشاهده علائم بیماری کوکسیدیوز بهتر است پرنده بیمار را جدا کرده و جهت درمان آن ضمن مراجعه به دامپزشک از آنتی بیوتیک های ضد کوکسیدیوز استفاده شود.

۹- بیماری انگلی تریکومونیازیس

این بیماری انگلی که نام دیگر آن شانکر می باشد، به دلیل آلودگی در آب آشامیدنی و مواد غذایی کبوترها به وجود می آید، کبوترهایی که به این انگل مبتلا می شوند علایمی همچون کاهش وزن و کاهش اشتها، بی حالی و ضعف و… از خود نشان خواهند داد و در صورت شدت گرفتن بیماری دچار مرگ خواهند شد.

انگل های تریکومونیازیس ابتدا دهان و گلوی پرنده را درگیر می کند و در نهایت به روده و سایر قسمت های دستگاه گوارشی راه پیدا می کند. آنها پس از خروج از بدن پرنده بیمار به سرعت از بین می روند و توانایی زنده ماندن در محیط بیرون را ندارند.

جهت درمان حتما به دامپزشک مراجعه کنید و با نظر دامپزشک از داروهایی مانند تریکو کیور و یا رونیدازول ده درصد می توان استفاده کرد.

۱۰- کلامیدیاز (اورنیتوز) در کبوتر

توجه کنید که این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد و حتی باعث مرگ انسان نیز شده است. از علایم این بیماری عطسه و خس خس در تنفس، ورم کردن چشمان و خروج ترشح از چشم و بینی، عدم تمایل به پرواز و کسل و بی حال شدن پرنده می باشد.

این بیماری باکتریایی از طریق پرنده های وحشی به کبوترها منتقل می شود و حتی آب و غذا و تنفس آلوده نیز در انتقال آن تاثیر دارد، بنابراین از حضور و هم غذا شدن کبوترهای شما با پرنده های وحشی حتی گنجشک ها خودداری کنید.

جهت درمان بیماری از آنتی بیوتیک هایی مانند میکرونی میکس، اسپیرامایسین و تایلوزین می توان استفاده کرد که حتما تحت نظر دامپزشک انجام شود.

نکات مهم در پیشگیری از بیماری کبوتر 

در این نوشته به مهم ترین و رایج ترین بیماری های کبوتران اشاره شد و همانطور که خواندید عدم رعایت در آب و غذا و محل زندگی پرنده ها ، هم غذا شدن آنها با پرنده ها و موجودات وحشی و غریبه و عدم واکسیناسیون علت های مهمی در شیوع این بیماری ها بودند.

بنابراین با استفاده از مواد غذایی سالم و تازه ، استفاده از آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده ، نظافت مرتب محل پرورش و جلوگیری از تجمع فضولات تاثیر به سزایی در سلامت کبوترهای شما خواهد داشت.

هم چنین با قرار دادن کبوترهای خود در قفس های استاندارد و محکم، از ورود پرندگان و حیوانات ناقل بیماری جلوگیری خواهید کرد. در صورتی که کبوتر شما دارای علایم بیماری است، می توانید سوال خود از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید به آن پاسخ خواهیم داد.

منبع:andisheh-sabz.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من یه کبوتر پیدا کردم به مرور خیلی برام عزیز شد مریض که شد شکر خدا تونستم درمونش کنم اینجا میخام بگم کسی راجب بیماری نیوکاسل،یا افتادگی گردن پرندش کمک خاست من میتونم کمکش کنم تو اینستا پیام بدین خوشحال میشم کمک کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا