پرورش پرنده زینتی

کبوتر را چگونه دستی کنیم

کبوتر را چگونه دستی کنیم

اموزش را با استفاده و تجربه یک دوست اغاز می کنیم برای دستی کردن کبوتر راه حل های زیادی هست ولی باید شما همه روش های را برای دستی کردن کبوتر خود به کار ببرید .

تجربه ی خودم (امید گرامی ) از دستی کردن کبوتر برایتان بگویم.کبوتر خریداری شده هر چه سنش کمتر باشد بهتر است چون زودتر اهلی میشود.بهتر است این کبوتر خریداری شده تزئینی باشد چون معمولا به دلیل این که علاقه کمتری به پرواز دارند و ارام ترند بهتر رام میشوند و کنترل پرشی ها کمی سخت تر است.اگر کبوتر کمتر از ۶ ماه داشته باشد هم بهتر است.

زمانی که کبوتر کم سن و سال را خریدید باید اول برای کنترل بهتر باید پر های پر وازش چیده شود{شاهپرها}ولی بهتر است این کار توسط خود شما انجام نشود چون شاید به پرنده اسیب برسد و باعث شود اعتماد کبوتر به شما کمتر شود پس بهتر است این کار را به یک فرد دیگر خبره بسپارید.اگر جوجه کبوتر یا کبوترکم سن را در خانه در روز های اول نگهداری کنید

بهتر به انسان عادت میکند ولی در روز اول در جایی تقریبا خلوت بگذارید تا ارامش پیدا کند.وقتی که گرسنه یا تشنه اش شد غذارا جلویش نریزید و سعی کنید تا مدتی{بستگی به خود کبوتر دارد.}بادست به او اب و غذا بدهید تا به شما اعتماد کند.سعی کنید کبوتر را ناز و نوازش کنید و بیشتر با خودتان در تماس باشد تا اعتماد کند و ترسش بریزد و بفهمد که ازارش نمی دهید و در این زمان ازکاری که باعث ترس و نارضایتی اش شود دوری کنید چون برگرداندن اعتمادش سخت خواهد بود.

سپس وقتی گرسنه است دانه را کف دستتان بریزید و در یک فاصله بای این که بیاید کلمه ای یا یک سوت را با او تمرین کنید و هر وقت طرف شما امد دانه را به او بدهید و کلمه یا سوت انتخاب شده را مدام در هنگام غذا دادن تکرار کنید.سپس فاصله را بیشتر کنید و این کارهارا تکرار کنید و بعد از مدتی در حیاط زمانی که هنوز بالش چیده شده تکرار کنید و با بیشتر شدن اعتماد کبوتر به شما و انجام این فرمان امدن و نوازش و محبت و غذادهی دستی میتوانید زمان در حیاط ماندن اورا بیشتر کنید و ازادی بیشتری بدهید تا همچنین جلد شود و فرا موش نکنید

که نباید اورا تنبیه کنید و این روند را هم ادامه دهید تا یادش نرود و به او محبت کنید.بعد از گذشت مدتی حدود ۶ماه{که البته بازهم بستگی به اخلاق کبوتر و رفتار شما دارد.}کبوتری بسیار رام و باهوش دارید که علاوه برجلد بودن وقتی صدایش میکنید به طرفتان می اید و حتی خود گاهی او قات دوست دارد روی شانه شما باشد و اگر شما نخواهید هم واقعا بسیار حتی سمج میشود.اما فراموش نکنید کبوتر های دستی معمولا ممکن است مسافت زیادی را نروند و بخواهند

پیش صاحب خود بمانند.به نظر من رام کردن کبوتر ها از طوطی اسان تر است چون کلا به دلیل جلد بودن طبع ارام تری نیز دارند ولی نمیگویم که طوطی بد است بلکه انها نیز بسیار باهوشند.همچنین یادتان باشد که همیشه به کبوتر خود محبت کنید و اورا نترسانید.توجه:این روش براساس تجربه شخصی خودم بود و اگر اشکالی در ان دیدید پوزش می خواهم ولی این روش روی کبوتر من که اثر خوبی داشت و حتی بعضی اوقات خودش روی شانه ام می اید.اما اگر شما روش بهتری هم بلدید خوش حال میشوم برای دوستان دیگر نیز بگویید

دستی کردن کبوتر
دستی کردن کبوتر

راه حل های دیگر برای دستی کردن کبوتر

قدم اول : پرنده خود را رام کنید

اگر پرنده را تازه خریده اید و هنوز به شما و محیط عادت ننموده است، بهتر است را او تا دو هفته به حال خودش بگذارید تا کاملا به محیط عادت کنید، سپس می توانید بیرون از قفس هنگام دادن آب و غذا به او با صدایی آرام و متین با او صحبت کنید تا اعتماد او را کم کم جلب کنید. پس از گذشت چند روز که پرنده کم کم با دیدن شما واکنش از خود نشان داده و به سمت شما حرکت خواهد کرد.

 

قدم دوم: او را به سمت خود جلب کنید

پس از اینکه پرنده کاملا به شما عادت نمود و از دست شما غذا خورد، هر روز مقداری غذا مخصوصا غذاهای مورد علاقه او را در کف دست خود ریخته و با گفتن کلماتی تشویق کننده او را تحریک کنید تا غذا را از دست شما بخورند. ممکن است تا دو سه روز اول یا حتی دو هفته اول پرنده به سمت دست شما نیایند و هنوز ترسی در دلش وجود داشته باشد، البته به نوع پرنده نیز بستگی دارد.

 

قدم سوم: او را در بیرون از قفس قرار دهید

پس از اینکه مطمئن شدید که پرنده از دست شما غذا می خورد می توانید تمام در و پنجره های اتاق را ببندید و پرنده تان را از قفس بیرون آورید تا هم در اتاق چرخی بزند و هم بیشتر به شما عادت کند. لطفا توجه نمایید که تمامی وسایل شکستنی و وسایل گاز سوز و یا داغ را از اتاق خارج کنید و یا خاموش کنید، چون ممکن است مورد اصابت پرنده قرار گیرد.

پس از بیرون آوردن پرنده از قفس مقداری از غذای مورد علاقه او را در کف دستتان بریزید و با گفتن همان کلمات تشئیق کننده قبلی و با همان لحن و بیان قبلی سعی در جذب پرنده به سمت خودتان را داشته باشید. پس از اینکه پرنده روی دست شما نشست به آرامی او را نوازش کنید تا مطمئن شود که قصد آسیب رساندن به او را ندارید. این کار را باید بار ها و بار ها تکرار کنید تا پرنده کاملا به شما عادت نماید، هم چنین باید در انتخاب جمله تشویق کننده مورد نظر دقت کنید، زیرا پرنده با آن جمله شرطی شده و به محض شنیدن آن جمله به سمت شما خواهد آمد. بهتر است او را با اسمش صدا بزنید تا با شنیدن نام خود به سمت شما پرواز کند یا بال بال بزند.

نکات مهم هنگام نگه داشتن پرنده در دست

برخی به دلیل عدم آگاهی از ضعیف بودن بدن پرنده به منظور ابراز علاقه و محبت، به بدن پرنده فشار می آورند. بهتر است پرنده را در دستان افراد ناآگاه یا بچه ها قرار ندهید، زیرا ممکن است در اثر کنجکاوی یا بازیگوشی پرنده را آزار دهند و اعتمادی را که به وجود آورده اید، از بین ببرند.

هرگز اجازه ندهید پرنده به شانه شما عادت کند، به محض نشستن روی شانه او را به روی انگشتان خود منتقل کنید. زیرا اگر پرنده به نشستن بر روی شانه شما عادت نماید، به جای نشستن بر روی انگشتان دست بر روی شانه شما خواهد نشست و اگر روزی دچار استرس یا وحشت شود ممکن است با بالها یا نوک خود به چشم یا گوش شما اسیب برساند.

هرگز سعی نکنید پرنده را با زور بگیرید زیرا نه تنها به شما عادت نخواهد نمود بلکه ترسش نسبت به شما افزایش خواهد یافت و شاید هرگز موفق به رام کردن او نشوید. در حالت کلی برای دستی کردن پرنده باید با کمک غذای خوشمزه و صدا زدن اسمش او را به سمت خودتان بکشید و صبور بودن رمز موفقیت است.

دستی کردن کبوتر

دستی کردن کبوتر یکی از فعالیت‌های قدیمی و محبوب در بسیاری از مناطق جهان است. این فعالیت در بسیاری از جوامع به عنوان یک سنت شناخته شده است و برخی افراد به دلایل مختلف این فعالیت را به عنوان یک سرگرمی و یا به عنوان یک مهارت علمی انجام می‌دهند. در این مقاله به بررسی فرایند دستی کردن کبوتر، مزایا و معایب آن، هنر دستی کردن کبوتر و همچنین مسائل اخلاقی مرتبط با این فعالیت پرداخته می‌شود.

فرایند دستی کردن کبوتر

دستی کردن کبوتر فرایندی است که به وسیله‌ی آن کبوترانی که به زندگی شهری عادت کرده‌اند، به آزادی باز می‌گردند. در این فرایند، کبوتران در یک قفس قرار داده می‌شوند و پس از مدتی با دیدن فردی که قفس را نگه داشته، به او عادت می‌کنند. در نهایت، با باز کردن درب قفس، کبوتران به آسمان پرواز می‌کنند و آزاد می‌شوند.

این فرایند در بسیاری از مناطق جهان برای کنترل جمعیت کبوتران و همچنین به عنوان یک سرگرمی و یا مهارت علمی انجام می‌شود. در برخی مناطق، کبوتران پس از آزاد سازی به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند و در برخی دیگر به محل اصلی خود بازمی‌گردند.

مزایا و معایب دستی کردن کبوتر

همانطور که گفته شد، دستی کردن کبوتر در بسیاری از مناطق به عنوان یک سنت شناخته شده است و برخی افراد به دلایل مختلف این فعالیت را به عنوان یک سرگرمی و یا به عنوان یک مهارت علمی انجام می‌دهند. اما این فعالیت همچنین با مزایا و معایبی همراه است.

از مزایای دستی کردن کبوتر می‌توان به کنترل جمعیت کبوتران اشاره کرد. با این فعالیت، تعداد کبوترانی که به زندگی شهری عادت کرده‌اند و به دلیل کمبود منابع غذایی و آب، مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده‌اند، کاهش می‌یابد.

دستی کردن کبوتر همچنین به عنوان یک مهارت علمی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. افرادی که این فعالیت را به عنوان یک مهارت علمی انجام می‌دهند، نیاز به دانش در زمینه‌ی رفتار کبوتران و همچنین به دانش در زمینه‌ی محیط زیست دارند.

با این حال، دستی کردن کبوتر همچنین با معایبی نیز همراه است. این فعالیت ممکن است باعث استرس و ناراحتی کبوتران شود و در بعضی موارد ممکن است باعث آسیب رسیدگی به آن‌ها شود. همچنین، دستی کردن کبوتر همچنین ممکن است باعث تغییر در رفتار طبیعی کبوتران شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها و همچنین برای محیط زیست شود.

هنر دستی کردن کبوتر

دستی کردن کبوتر به عنوان یک هنر نیز شناخته شده است. در این فعالیت، کبوتران در قفس‌هایی با دکوراسیون‌های مختلف قرار داده می‌شوند و پس از آزاد شدن، به صورت یک گلچین زیبا به آسمان پرواز می‌کنند.

این فعالیت در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک هنر شناخته شده است و به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر دستی کردن کبوتر با استفاده از قفس‌هایی با دکوراسیون‌های مختلف، به عنوان یک نمایش هنری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسائل اخلاقی مرتبط با دستی کردن کبوتر

دستی کردن کبوتر همچنین با مسائل اخلاقی مرتبط است. به دلیل اینکه کبوتران به زندگی شهری عادت کرده‌اند، به نظر می‌رسد که آن‌ها به زندگی در طبیعت عادت نداشته و بنابراین به جای آنکه به آزادی بازگردند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه دستی کردن کبوتر در بسیاری از مناطق به عنوان یک سنت شناخته شده است، برخی افراد این فعالیت را به عنوان یک فرصت برای کسب درآمد می‌بینند و به جای آزادی کبوتران، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. این موضوع با مسائل اخلاقی مرتبط است و باعث شده است که در برخی مناطق دستی کردن کبوتر ممنوع شود.

نتیجه‌گیری

دستی کردن کبوتر یک فعالیت قدیمی و محبوب در بسیاری از مناطق جهان است. این فعالیت در بسیاری از جوامع به عنوان یک سنت شناخته شده است و برخی افراد به دلایل مختلف این فعالیت را به عنوان یک سرگرمی و یا به عنوان یک مهارت علمی انجام می‌دهند. با این حال، دستی کردن کبوتر همچنین با مزایا و معایبی همراه است و با مسائل اخلاقی مرتبط است. در نهایت، این فعالیت باید با رعایت مسائل اخلاقی و برای کنترل جمعیت کبوتران انجام شود.

منابع:http://www.parsipet.ir/ .  https://easy-bator.com

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام ،، وقت بخیر ،، ببخشید من چند روز پیش یه کبوتر گرفتم یعنی درب تراس باز بود و ناخواسته اومد توی خونه و من چون تنها هستم و سالها پیش هم کبوتر داشتم پرهاش و قیچی کردم گویا جوجه ست داخل حمام یه مکانی رو براش درست کردم که بهش عادت کرده اما سه روزه وقتی میرم سمتش بقول معروف قور می کشه و من و نوک میزنه و کوتاه هم نمیاد میخواستم ببینم میشه مست باشه و این حالت تا چه زمانی ادامه داره ،، ببخشید مطلبم زیاد شد ، ممنون

  2. سلام من می‌خوام دو تا کبوتر را رام کنم ولی یکی از این ها جوجه است ویکی بالغ و از من می‌ترسه اونی که بالغ چی کار کنم که ترسش کم سه و اینکه این کبوتر ها گشنه نمیشن چی کار کنم.‌.‌.🤔🤔🤔🤔🤔

    1. سلام تا سیر باشند چطور گرسنه می شوند حتما چیزی از اطراف می چینند می خورند جوجه خوب دستی میشه ولی بالغ هم میشه ولی سخته سوال دیگری داشتید در خدمتم .

  3. نه چیزی نیست که بخوره ولی خیلی میترسن من یک روز گرسنه گذاشتم شون ولی باز سیر هستند هیچی نمیخوره

    چی کار کنم ترسشون بریزه

  4. نه چیزی نیست که بخوره ولی خیلی میترسن من یک روز گرسنه گذاشتم شون ولی باز سیر هستند هیچی نمیخوره

    و این ها خیلی میترسن باید چکار کنم که نترسن

    1. سلام باید بیشتر باهاشون وقت بگزرونی تا باهات راحت باشند با دست بهشون دانه تعارف کن دانه هاشون عوض کن شاید دوست نداشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا