پرورش سگ و گربه

بررسی لاک پشت ها نحوه نگهداری

بررسی لاک پشت ها نحوه نگهداری

لاک پشت ها گونه‌های مختلفی دارند. در حال حاضر ۱۲ خانواده و حدود ۲۵۷ گونه لاک پشت وجود دارد. این جانور بی‌آزار می‌تواند تا ۱۰۰ سال یا بیشتر عمر کند ولی گاهی مرگ آن ها خیلی سریع فرا می‌رسد و باید علت آن جستجو گردد. صدمات ناشی از حمل و نقل، گرسنگی، شرایط بد نگهداری آن ها در منازل و نامتعادل بودن هوای محیط مهم ترین عوامل مرگ حیوان هستند.

قیمت ۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان
طول عمر ۸۰ تا ۱۰۰ سال
انواع رودخانه‌ای، دریایی، خاکی
رده خزندگان
وزن (نوع خانگی) ۱ تا ۲ کیلوگرم

لاک پشت ها جزو خزندگان تخم گذاری هستند که در دو نوع علف خوار و گوشت خوار وجود دارند. بند لاک پشت در یک پوشش سخت از جنس استخوان یا غضروف است و زمانی که خطری حس می‌کند به داخل لاکش می‌رود.

این جانوران موجودات خونسردی هستند که با توجه به محیطشان دمای بندشان تغییر می‌کند. مثلا لاک پشت‌های پوست چرمی دریایی به دلیل ساختار بدنشان دمای بیشتری در مقایسه با آب دارند.

با وجود اینکه بسیاری از لاک پشت‌ها در آب زندگی می‌کنند فاقد آب شش هستند. این جانوران داری شش هستند و از هوا تنفس می‌کنند؛ از سوی دیگر در آب هم تخمگذاری نمی‌کنند.

انواع لاک پشت

در حالت کلی لاک پشت‌ها بر اساس جایی که زندگی می‌کنند به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. لاک پشت های رودخانه‌ای
  2. لاک پشت های دریایی که پنجه ندارند و به وسیله پاهایشان که مثل بال است در دریا شنا می‌کنند
  3. لاک پشت های خاکی که درون خشکی زندگی می‌کنند

در زبان فارسی به لاک پشت، سنگ پشت، خشک پشت، کاسه پشت کَشَف، کشتوک، کشو و باخه هم می‌گویند.

نگهداری و غذای لاک پشت

لاک پشت برای این که خواب آرام و مداومی داشته باشد باید در محلی به خواب برود که گرمای آن بین ۵ تا ۸ درجه سانتی گراد باشد. برای این که این جانور عمر طولانی‌تری داشته باشد در درجه اول باید غذاهای متنوع و غنی از ویتامین در اختیار داشته باشد. کاهو غذای اصلی و بقیه سبزیجات غذای جنبی او را تشکیل می دهند.

فقدان ویتامین ها و کلسیم، غذاهای بسیار سرد و آلوده به سم‌هایی که برای مبارزه با حشرات و آفات گیاهی به کار می‌روند مشکلاتی ایجاد می کنند که گاهی منجر به مرگ حیوان می شود. کوران شدید هوا، مرطوب و نمناک بودن بیش از حد محل زندگی و پایین بودن حرارت محیط، آن ها را به سرعت به بیماری های ریوی مبتلا می‌کند.

مکانی به مساحت ۴ متر مربع جای مناسبی  می‌تواند برای زیستن یک لاک پشت باشد. ولی اکثر مکان هایی که برای نگهداری آن ها انتخاب می‌شود تنگ و کوچک هستند.

فواید نگهداری لاک پشت

حیوانات خانگی معمولا نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند اما لاک پشت‌ها از این قاعده مستثنی هستند. شما با رعایت قواعد نگهداری از این حیوانات به راحتی می‌توانید سالیان سال از آنهنا مراقبت کنید.

از ظرفی لاک پشت‌ها سر و صدایی ندارند و موجب آزار شما نخواهد شد.

فایده دیگری که لاک پشت‌ها دارند در هزینه نگهداری آنهاست. اگر تمایل به تهیه غذا از پت شاپ نباشید به راحتی می‌توانید با غذاها و گیاهانی که برای خودتان تهیه می‌کنید لاک پشت‌تان را تغذیه کنید.

مورد دیگری که از فواید لاک پشت‌ها برای نگهداری می‌باشد بی دردسر بودن آنها در مواجه با کودکان است. اگرموارد بهداشتی را رعایت کنید هیچ خطری برای کودکانتان ندارند. (اگر نمی‌خواهید گرفتار بیماری‌های لاک پشت 📝 شوید این مطلب را حتما بخوانید)

تشخیص نر و ماده لاک پشت

اغلب گونه‌ها دوجنسی هستند، با این حال هنگامی که جوان هستند تشخیص نر و ماده ممکن نیست. نرها دم طویل دارند و قسمت شکمی لاک در آنها مقعر است.
دست ها و پنجه ها در برخی از گونه های آبزی بلند هستند.

لاک پشت ماده بزرگ تر از لاک پشت نر است (لاک بزرگ تری دارد). در لاک پشت های آبزی آمریکایی از نژاد Terrapene رنگ عنبیه در نرها قرمز و در ماده ها زرد قهوه ای می باشد.

آلت تناسلی در نرها به صورت یک برآمدگی در کف کلوآک قرار دارد و بیضه ها به کلیه ها چسبیده اند. ماده ها دارای یک جفت تخمدان هستند که به صورت معلق در بخش پشتی حفره بطنی  قرار دارند و حاوی تعداد زیادی فولیکول هستند.

این حیوان برای این که به خواب زمستانی فرو رود باید دستگاه گوارشش خالی از مواد غذایی باشد به همین علت در طبیعت هشت روز قبل از این که به آرامش زمستانی برسد، غذا نمی‌خورد.

تخم‌گذاری لاک پشت

احتمال داده می‌شود که ماده‌ها هنگامی که به سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی می رسند تخم گذاری را شروع می‌کنند ولی این امر به طور دقیق مشخص نشده است. بین هر دو دوره تخم گذاری معمولا ۲ تا ۴ سال فاصله وجود دارد اما ماده‌ها تا سن  ۱۰۰ سالگی قابلیت تولید مثلی را داراست.

وزن متوسط لاک پشت تخم گذار از ۱۳۶ کیلو تجاوز کرده و متوسط طول آن یک متر یا بیشتر است. آن ها در هر دوره تخم گذاری حدود ۱۱۰ تخم می گذارند و حدود ۵۵ روز بعد تخم ها تبدیل به نوزاد می‌شوند.

لاک پشت ماده پس از جفت گیری با دو پای عقبی خود که دارای ناخن های قوی هستند زمین را می کند و تخم ها را در عمق ۱۲ سانتی متری آن می‌گذارد و با دقت و حوصله فراوان خاک ها را در سر جای خود ریخته و زمین را مسطح می کند به طوری که غیر ممکن  است کسی بتواند به جای آن ها پی ببرد.

معمولا نوزادان از ۴ تا ۸ هفته بعد سر از تخم در می‌آورندآن ها را باید درون یک محفظه قرار داد و یک فنجان آب نیز در کنار آن ها گذاشت. هر روز باید مدتی مقابل نور خورشید قرار گیرند تا قوی گردند.

تغذیه لاک پشت

با توجه به نوع لاک پشت، تغذیه آنها متفاوت است. ولی در حالت کلی معمولا از گیاهان درون آب، کرم، حلزون و حشرات غذایشان را تامین می‌کنند. بعضی از لاک پشت‌هایی که درون برکه زندگی می‌کنند، شکارچی ماهی‌ها هستند و از آنها تغذیه می‌کنند. لاک پشت‌هایی که کوچک هستند و نیاز بیشتری به پروتئین دارند، اغلب گرایش بیشتری به غذاهایی گوشتی دارند.

غذای لاک پشت‌هایی که در دریا زندگی می‌کنند، معمولا عروس دریایی و اسفنج دریایی است. همچنین لاک پشت‌هایی که دهان قدرتمندتری دارند، غذاهای سفت‌تر مثل صدف هم می‌خورند. از طرفی برخی از لاک‌پشت ها مثل لاک پشت‌های سبز که در دریا زندگی می‌کنند تغذیه‌شان شامل گیاه و جلبک است.

غذای لاک پشت‌های خانگی

لاک پشت‌های خانگی معمولا گیاه خوارند. اینگونه از لاک پشت‌ها معمولا نیمه آبزی هستند. انواع غذاهای لاک پشت هم در پت شاپ‌ها وجود دارد و می‌توانید تهیه کنید.

به هیچ وجه پسماند غذاهایتان را به لاک پشت ندهید چرا که ممکن است باعث بیماری او شود.

با توجه به اینکه در روزهای اولی مه لاک پشت را به خانه می‌آورید امکان دارد غذا نخورد می‌توانید مقداری شوید برایش بگذارید تا به مرور اشتهایش باز شود. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که لاک پشت‌هنای کوچکتر نیاز بیستری به غذا دارند و هرچه سنشان بالاتر می‌رود باید رژیم غذاییشان شامل سبزیجات و میوه‌های بیشتری شود.

یکی از غذاهایی که به لاک پشت بزرگ می‌توانید بدهید هویج است. هویج را به صورت ورقه ورقه در اختیار لاک پشت‌تان قرار دهید تا به راحتی بخورد. همچنین سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی را زیاد و مقدارشان را کم کنید.

بهترین غذاها برای لاک پشت خانگی

غذای لاک پشت می‌تواند شامل گیاهان، میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کاهو، کدو، فلفل سبز، کلم، گوجه، اسفناج، هندوانه، سیب، موز و… و حشرات و جانورانی مثل کرم خاکی، جیرجیک، گوپی و… باشد.

غذای لاک پشت چیست؟

به طور کلی، لاک پشت های خانگی همه چیزخوار هستند، به این معنی که آنها هم گوشت و هم گیاهان می خورند. یک رژیم غذایی معمولی برای لاک پشت های خانگی بالغ، باید شامل محصولات حیوانی، سبزیجات و میوه ها باشد. لاک پشت های جوان بین ۶ تا ۱۰ سال معمولا به سهم بیشتری از غذاهای حیوانی نیاز دارند.

دلیل غذا نخوردن لاک پشت چیست؟

فهرست طولانی از دلایلی وجود دارد که چرا بچه لاک پشت شما غذا نمی خورد. شایع ترین دلایل تغییر در محیط، استرس، دما، بیماری، نور و رژیم غذایی است.

آیا لاک پشت سمی است؟

هیچ لاک پشت سمی شناخته شده ای وجود ندارد. اما مواردی از مرگ و میر ناشی از خوردن گوشت لاک پشت پوزه عقابی توسط انسان گزارش شده است!

فرق لاک پشت دریایی و خشکی چیست؟

لاک پشت های دریایی در دریا زندگی می کنند و فقط برای تخم گذاری به ساحل می آیند، در حالی که لاک پشت های خشکی همیشه در خشکی زندگی می کنند و به سختی به آب می روند. لاک‌پشت‌های خاکی باله‌هایی برای شنا کردن دارند درحالیکه لاک‌پشت‌های خشکی پا دارند.

منبع:https://worldpets.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا