پرورش پرنده زینتی

دستي كردن جوجه مرغ عشق

دستي كردن جوجه مرغ عشق

راه و روش های زیادی برای دستي كردن جوجه مرغ عشق وجود دارد در این مطلب انواع روش های مختلف برای دستي كردن مرغ عشق را بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید تا اخر تا بتوانید مرغ عشق خودتون را راحت دستی کنید .

یک روش جدید برای دستی کردن مرغ عشق به شما بازدید کنندگان عزیز اموزش بدهم،که مرغ عشق به مدت نیم ساعت دستی و رام شود.یک دستکش بپوشید پرهای مرغ عشق را بچینید و وقتی دید مرغ عشق نمیتواند پرواز کن آن را بگیرید و کف دست خود به مدت وپنج دقیقه بگذارید تا دو دقیقه که کف دست شماست. شما سعی کنید ساکت باشید وسریع واکنش. از خودنشان ندهید چون مرغ عشق شما را به عنوان یک واکنش گر میشاسد پس باید با سکوت وبه آرامی بعد از دودقیقه کفه دست بودن آن را به آرامی به زمین گذاشته واز جایی که پا هایش شروع شده است انگشت اشاره تان را بگذارید و به سمت بالا بیاورد مرغ عشق خود پاهایش را بروی انگشت اشاره شما گذاشته باچند دقیقه روی انگشت شما ایستادن دستی. میشود وحتی من خودم با. پرنده هایم به پارک میروم واقعا روش صحیح است.

آموزش کامل دستی کردن مرغ عشق در ۷ مرحله :

بهترین سن برای دستی کردن مرغ عشق، بین ۶ هفتگی و ۴ ماهگی می باشد. با مطالعه مراحل زیر و انجام آنها مرغ عشق شما دستی شده و به راحتی بر روی دستان شما خواهد نشست.

مرحله اول رام کردن مرغ عشق و عادت به محیط :

در صورتی که مرغ عشق را به تازگی خریداری کرده اید، اجازه دهید تا خود را با محیط وفق دهد، اهلی کردن این پرنده ها در صورت وجود تنش و سروصدا در اطراف قفسشان بی نتیجه خواهد بود. معمولا پس از یک یا دو هفته با محیط خو گرفته و آرام خواهند شد. در این مدت درون قفس آن ها آب و غذای کافی قرار دهید.

برای آرامش بیشتر مرغ عشق، قفس پرنده را درون اتاقی بدون رفت و آمد قرار داده و تنها یک نفر وظیفه آب و غذا رسانی به پرنده را بر عهده بگیرد، پس از گذشت ۲ هفته و عادت کردن مرغ عشق به محیط اطراف، در صورت تمایل، قفس پرنده را به هال و یا اتاق های دیگر انتقال دهید. البته توجه داشته باشید صدای زیاد و حرکات ناگهانی باعث وحشت و استرس پرنده خواهد شد.

دستی کردن مرغ عشق کوچکپس از عادت کردن طوطی به محل زندگی جدیدش، وقت زیادی را با او بگذرانید به هنگام غذا دادن با او حرف بزنید و یا هنگام تماشای تلویزیون و کتاب خواندن، قفس پرنده را در جایی قرار دهید که شما را ببیند و نزدیک به شما باشد. این عمل عادت کردن به شما را برای مرغ عشق آسان کرده و به زودی خواهد فهمید شما برای او تهدید به حساب نمی آیید.

مرحله دوم و خو گرفتن به سرپرست جدید :

حال طوطی به حضور شما عادت کرده و شما را یک خطر نمیبیند. بدون دست زدن به طوطی با او صحبت کنید و غذاهای مورد علاقه اش را درون قفس قرار دهید. دقت کنید با پرنده تماس چشمی نداشته باشید زیرا پرنده احساس خطر خواهد کرد.

دستی کردن مرغ عشق بالغاگر مایلید به هنگام صدا زدن پرنده به سمت شما بیاید، آموزش را از این مرحله شروع کنید. برای این منظور می توانید هنگام غذا دادن به مرغ عشق، سوت زده یا اسم او را صدا بزنید. در این حالت پرنده به اصطلاح شرطی شده و به محض شنیدن این صدا در آینده، به سمت شما خواهد آمد.

مرحله سوم رام کردن مرغ عشق خانگی :

دست خود را به آرامی بلند کرده و در دیواره بیرونی قفس قرار دهید و به آرامی و محبت با پرنده صحبت کنید، در این مرحله از اهلی کردن مرغ عشق، پرنده به دست شما نیز عادت کرده و آن را خطری محسوب نخواهد کرد. چند روز و در هر روز، چند نوبت این کار را تکرار کنید تا به مرور به شما عادت کند.

مرحله چهارم از اهلی کردن پرنده :

حال وقت آن رسیده که دست خود را به آرامی درون قفس ببرید. از لمس کردن و گرفتن پرنده خودداری کنید. کافی است فقط دست خود را به مدت چند دقیقه و بدون حرکت، نگه دارید. در این حین امکان ترسیدن پرنده و بال و پر زدن زیاد است. نا امید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید، اگر نگران نوک زدن پرنده هستید، از دستکش استفاده کنید. اعتماد پرنده به دست شما ممکن است یک هفته طول بکشد.

مرحله پنجم :

در این مرحله ظرف غذای پرنده را از قفس خارج کرده و بعد از چند ساعت، مقداری ارزن یا دانه کتان کف دست خود بریزید. حال دست خود را وارد قفس مرغ عشق کرده و کمی به او نزدیک کنید، پس از مدتی پرنده برای خوردن غذا به دست شما نزدیک خواهد شد. استفاده از میوه ها و غذای مورد علاقه پرنده نیز در این مرحله به شما کمک خواهد کرد.

مرحله ۶ و نشستن مرغ عشق بر روی انگشت دست سرپرست :

مقداری ارزن روی انگشت دست خود قرار دهید و انگشتتان را به پاهای مرغ عشق نزدیک کنید. برای نتیجه گرفتن از این کار صبر و حوصله زیادی داشته باشید، پس از مدتی مرغ عشق اهلی شده و به آرامی بر روی انگشت شما خواهد نشست. برای آموزش ترفند های دیگر به مقاله آموزش سه حقه خاص به مرغ عشق مراجعه کنید.

دستی کردن مرغ عشقحال میتوانید پرنده را به آرامی از قفس بیرون آورید، برای جلوگیری از فرار پرنده در و پنجره ها را ببندید. پوشاندن آینه ها و جمع آوری وسایل خطرناک، برای جلوگیری از آسیب دیدن مرغ عشق ضروری است. پس از اینکه پرنده شما به نشستن روی انگشتتان عادت کرد، مرغ عشق رام شده را به آرامی به اتاق های مختلف برده تا به تمامی محیط عادت کند.

مرحله ۷ وآموزش قدم زدن بر روی انگشتان هر دو دست :

در این مرحله انگشت اشاره دست دیگر خود را مقابل مرغ عشق قرار دهید و به آرامی سینه او را لمس کنید، در ابتدا امکان پریدن مرغ عشق بالا خواهد بود، پس از مدتی، پرنده قدم زدن بر روی انگشتان شما را کاملا آموزش خواهد دید.

نکات مهم در آموزش مرغ عشق :

  • تسلیم نشوید. این کار نیازمند صبر و حوصله زیادی است و در صورت رعایت تمامی نکات نتیجه خواهید گرفت.
  • پرنده هایی که از روز اول زندگی، شما را دیده و به محیط عادت کرده اند، راحت تر اهلی می شوند.
  • فریاد زدن، ضربه زدن به قفس و تکان دادن قفس موجب ترس و اضطراب پرنده شده و دستی کردن مرغ عشق را بسیار دشوار میکند.
  • ۲ تا ۳ ماهگی، سن مناسبی برای خرید پرنده و اهلی کردن است.
  • هر چه سن بالاتر رود اهلی کردن سخت تر خواهد بود.
  • مرغ عشق نر راحت تر رام می شود.
  • در صورت بی حوصلگی و پرخاشگری پرنده، آموزش را به ساعت و روز دیگری موکول کنید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد رام کردن مرغ عشق :

در ادامه به بررسی سوالات پر تکرار در مورد اهلی کردن مرغ عشق و پاسخ به آنها پرداخته می شود.

چرا مرغ عشق نمیخواند ؟

آواز نخواندن مرغ عشق میتواند نشان از بیماری پرنده باشد، در صورت مشاهده تغییر در غذا خوردن، شکل پرها و تغییر مدفوع به دامپزشک مراجعه کنید، در صورت سلامت مرغ عشق، به احتمال زیاد هنوز به شما و محیط عادت نکرده و اهلی نشده است، به پرنده کمی زمان بدهید تا با محیط وفق پیدا کند.

افسردگی و سن کم مرغ عشق نیز از دیگر دلایل آواز نخواندن پرنده است. برای پرنده خود وقت بیشتری گذاشته و تا رسیدن سن بلوغ صبر کنید.

چرا مرغ عشقی که تازه خریده ام غذا نمیخورد ؟

اصلی ترین دلیل غذا نخوردن مرغ عشق تازه خریداری شده استرس و عدم اعتماد به سرپرست جدیدش است. همانطور که انسان ها با ورود به محیط جدید دچار استرس شده، پرندگان نیز در صورت تغییر محیط زندگی استرس زیادی را تحمل خواهند کرد، تنها راه حل این اتفاق، زمان دادن به پرنده و فراهم کردن محیط آرام و بدون رفت وآمد است.

رام کردن یک جفت مرغ عشق چگونه است ؟

رام کردن یک جفت مرغ عشق چگونه استاین کار غیر ممکن نیست اما شرایط را کمی برای شما سخت تر می کند. در این مواقع، ترجیح پرنده هم بازی شدن و خو گرفتن با جفت خود است. اما چنانچه موفق به جلب اعتماد یکی از دو مرغ عشق شوید و پرنده بر روی دست شما بنشیند، پرنده دیگر نیز به طبع از او پیروی خواهد کرد و هر دو اهلی خواهند شد. البته اگر یکی از دو پرنده وحشت زده شود از اهلی شدن پرنده دیگر نیز خودداری خواهد کرد.

اهلی کردن مرغ عشق وحشی امکان پذیر است ؟

بله اما بسیار سخت تر خواهد بود. لازم به ذکر است مرغ عشقی که به مدت ۶ ماه اهلی نشود و در تعامل مستقیم با انسان نباشد نیز وحشی خواهد شد. برای پاسخ به این سوال باید گفته شود که هر چه سن پرنده وحشی کمتر باشد، امکان اهلی شدن بیشتری خواهد داشت.

چرا مرغ عشق خانگی گاز می گیرد ؟

  • خواب نامناسب
  • غذا و آب ناکافی
  • استرس و اضطراب
  • تغییر محیط زندگی یا قفس
  • عدم اعتماد به سرپرست جدید

در صورت نوک زدن مرغ عشق به انگشتان انگشت خود را عقب نکشید در این صورت به پرنده آموزش میدهید که برای راندن شما از خود، انگشتتان را نوک بزند.

هنگامی که مرغ عشق، انگشتتان را گاز می گیرد، سعی نکنید با دادن اسباب بازی و یا غذا حواس او را پرت کنید، با این کار شما به پرنده هدیه داده اید و او گمان خواهد کرد کار خوبی انجام داده و این کار را مجددا تکرار خواهد کرد.

آیا مرغ عشق پس از اهلی شدن سخنگو خواهد شد ؟

این پرنده، بر خلاف سایر طوطی سانان توانایی سخن گفتن ندارد و در صورت آموزش مستمر قادر به یاد گرفتن چند تکنیک زیبا مانند باز کردن درب نامه خواهد بود. برای داشتن پرنده زینتی سخنگو، بهتر است پرنده ای مانند عروس هلندی یا طوطی برزیلی خریداری کنید.

حالا با روشی دیگر می پردازیم

دستی کردن مرغ عشق

به دست آوردن اعتماد مرغ عشق

در ابتدا به مرغ عشق تازه وارد خود زمان دهید تا با خانه جدیدش آشنا شود و با آن وفق پیدا کند. و با احتیاط به او دان و آب دهید تا نترسد.
برای دستی کردن مرغ عشق مهم ترین عنصر، صبر است، بنابراین اصلا حرکات سریع، صداهای بلند و ضربه به قفس انجام نداشته باشید. این دوره یک هفته یا دو هفته زمان نیاز دارد تا پرنده کاملا با فضای خانه شما آشنا شود.

وقت گذاشتن برای مرغ عشق

هرچقدر زمان بیشتری را با پرنده‌ خود بگذرانید، او شما را بیشتر به‌عنوان یک دوست خواهد دید. هر شب به مدت ۱۰ دقیقه فقط روی مرغ عشق خود تمرکز کنید. با همدیگر روی زمین‌بازی کنید یا فقط صحبت کنید. اگر بتوانی بیشتر از ۱۰ دقیقه برای مرغ عشق وقت بگذارید که عالی می‌شود.

لمس ملایم مرغ عشق

مرغ عشق خود را آرام جابه‌جا کنید، زمانی که آن را از قفس خارج می کنید، بسیار مراقب باشید. اگر مرغ عشق دوست ندارد او را لمس کنید، به زور این کار را انجام ندهید. همیشه با مرغ عشق محترمانه رفتار کنید. اگر می‌خواهید پرنده را از روی زمین بردارید، به‌آرامی و با دو دست انجام دهید، دست‌ها را به‌صورت فنجانی در دو طرف پرنده قرار بگیرند. پرنده‌ را فشار ندهید یا آن را محکم نگیرید.

رام کردن مرغ عشق با تغذیه

غذای مرغ عشق، شامل دانه های غلات است که حاوی کربوهیدرات می باشد و چربی کمی نیز دارد؛ مانند ارزن و ذرت و دانه های روغنی (تخم آفتابگردان). اما غذای موردعلاقه این پرنده همواره ارزن است، توجه کنید که در زمان تولید مثل یا تخمگذاری باید دانه های روغنی هم در اختیار پرنده قرار گیرد تا مواد مقوی کافی دریافت کند. می توانید سبزیجات تازه و تکه میوه نیز به عنوان مکمل غذایی به این پرنده بدهید.

هر روز مدتی را صرف غذا دادن به مرغ عشق نمایید و با ملایمت با او صحبت کنید.

بعد از مدتی، پرنده با شما اجین می شود و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید به کار خود مشغول است. در این دوره هر روز با او صحبت کنید و به او غذا دهید.

در صورت امکان، مقداری غذا یا ارزن در کف دست خود گذاشته و دست را درون قفس مرغ عشق ببرید. برای مدتی دست خود را حرکت ندهید تا مرغ عشق به روی دست شما بنشیند.

دقت کنید که حتما پرنده گرسنه باشد تا ارزن روی دست شما را بخورد و گرنه به روی دست شما نخواهد نشست. وقتی پرنده روی دست شما نشست و شروع به خوردن ارزن کرد. می توانید به آرامی پرنده را نوازش دهید. اگر اقدام به گاز گرفتن انگشت شما کرد هیچ واکنشی از خود نشان ندهید. بعد از اینکه بارها انگشت شما را گاز گرفت و هیچ واکنشی از شما ندید، می فهمد که با گاز گرفتن انگشت شما هیچ اتفاقی نمی افتد و چیزی تغییر نمی کند و دست از گاز گرفتن دست شما بر خواهد داشت. و از این پس شرطی می شود که رفتار خوبی با شما داشته باشد و دیگر دستتان را گاز نگیرد. پس شما می توانید به آرامی پرنده را بیرون از قفس بیاورید.

نکته: این مرحله و روش باتوجه به نوع پرنده متفاوت است، پس عجله نکنید.

چگونه مرغ عشق را دستی کنیم؟

می توانید با ایجاد صدای خاصی پرنده را در زمان غذا دادن، صدا کنید، مثلا یک ریتم خاص سوت، یا یک صدای ممتد ایجاد کنید. پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شنیدنش، به گمان غذا خوردن؛ عکس‌العمل نشان داده و به سمت شما جذب می‌شود.

یا می توانید با دست به او میوه یا سبزی مورد علاقه‌اش را بدهید، که در این صورت نسبت به دست شما شرطی می شود و با دیدن دستتان به سمت شما جذب می‌شود

اما برای ایجاد رفتار پیچیده‌تر، نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید، که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است.

حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعاً احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس.

منابع:https://chicken-device.ir

https://baranpet.com

https://petpersian.blog.ir

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا