پرورش سگ و گربه

معرفی سگ نژاد مالتیز

معرفی سگ نژاد مالتیز

مالتیز سگ کوچکی، با موهای بلند و رنگ روشن است. منشاء مالتیزها سگ هایی در ناحیه مدیترانه مرکزی می باشند. علت نامیده شدن آنها به نام مالتیز نیز همین موضوع می باشد (وابسته به جزیره مالت).
پیشینه این نژاد به زمان رومی ها برمی گردد که به آن سگ بانوان می گفتند. نام های دیگری مثل سگ باستانی مالت، بیشون نیز به آن اطلاق می شده است. از قرن نوزدهم نام مالتیز بر آن نهاده شده است. برخی عقیده دارند این نژاد از نژاد اشپیتز به وجود آمده و برخی نیز آن را به نژاد تریر تبتی وابسته می دانند. بیشتر دانشمندان این نژاد را از نسل پودل و بیچون فرایز می دانند.

سگ های این نژاد دارای سری گرد، بینی مشکی به پهنای تقریبی دو انگشت، چشم های نقطه ای براق، گوش های افتاده با موهای بلند و نرم به رنگ کاملا سفید و یا برخی مواقع کرم روشن هستند. یک مالتیز بالغ وزنی بین ۴/۱ تا ۲/۳ کیلوگرم دارد. قد آن ها حداکثر ۲۵ سانتیمتر و طول بدن بیشتر از ارتفاعش بوده و طول عمر آنها ۱۲ تا ۱۴ سال می باشد ولی تا ۱۸ سال نیز گزارش شده است. از خصوصیات جالبشان این که میزان موریزی فصلی آن ها بسیار کم است.

شانه کردن موهای سگ نژاد مالتیزمالتیز ها سگ هایی بسیار وفادار به صاحبشان هستند. خلق و خوی آرام و کم سروصدایی دارند. به بچه ها علاقه زیادی دارند ولی به دلیل ظرافتشان بسیار آسیب پذیرند بنابراین بهتر است که هیچ وقت با کودکان تنها گذاشته نشوند.

سگ های نژاد مالتیز به مانند نیاکانشان پودل ها و بیچون فرایزها، لایه زیرین مو ندارند به همین دلیل برای کسانی که به سگ حالات آلرژیک نشان می دهند، کمتر آسیب رسانی دارند.

مو های مالتیز نیاز به رسیدگی منظم دارد. برس زدن روزانه و حمام دادن با فواصل مناسب از مهمترین موارد در نگهداری شان است. برخی از صاحبان برای اینکه خیال خود را راحت کنند همیشه موهای سگ شان را کوتاه نگه می دارند. از مهمترین مسائل در نگهداری از مالتیزها تمیز کردن منظم اطراف چشم و پاک کردن ترشحات چشمی است در غیر این صورت حیوان در این قسمت دچار مشکلات پوستی خواهد شد. مالتیز در مقابل نور شدید خورشید دچار مشکل می شود.

توجه به سلامت دندان ها و تأمین غذای مناسب نیز باید مد نظر قرار گیرد. غذای زیاد می تواند باعث چاقی حیوان شده و با توجه به نوع فرم بدنی، احتمال ابتلاء به مشکلات ستون مهره ها افزایش می یابد.

دمای مورد علاقه آنها ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبتی بین ۳۵ تا ۵۵ درصد می باشد. در زمستان اگر برای هواخوری بیرون می رود، حتماً بایستی لباس مناسب بر تن داشته باشد و در صورت خیس شدن باید سریع آن را خشک نمود. مالتیز ها بازی کردن به خصوص در سبزه ها را دوست دارند.

با توجه به زیبایی و آرامی زیاد مالتیز، بسیاری از پرورش دهندگان آن را با سایر نژادها مخلوط می کنند تا توله هایی زیبا و بدون سرو صدا به دنیا آید که این موضوع باعث شده که مخلوط مالتیز با شیتزو به وفور در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

تغذیه سگ نژاد مالتیز

تغذیه مالتیز

با توجه به کوچک بودن مالتیز تغذیه این نژاد از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا میزان کالری دریافتی آن باید کنترل شود. در نژادهای کوچک میزان کافی و به اندازه عذا برای رشد توله بسیار اهمیت دارد.

تا نه ماهگی میزان کالری دریافتی مالتیز نسبت به سنین بالاتر بیشتر است، به جهتی که حیوان نیاز به رشد کافی دارد. همچنین در دوران بارداری نیز نیاز به کالری بیشتری دارد.

نگهداری مالتیز

مالتیزها معمولا نسبت به سایر سگ ها کمتر دچار بیماری می شوند اما در هر حال آنها نیز از بیماری مستثنی نیستند. توجه داشته باشید که باتوجه به موهای خاص این نژاد نیاز به مراقبت روزانه دارد و همینطور باید به صورت هفتگی حمامشان کرد. محیط زندگی مالتیز باید به صورت روزانه تمیز شود. همچنین این سگ نیاز به ورزش روزانه و تحرک کافی دارد تا سلامتی اش در خطر نیافتد.

منبع:https://worldpets.ir/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا