پرورش سگ و گربه

پیشگیری از استرس و اضطراب تنهایی سگ

پیشگیری از استرس و اضطراب تنهایی سگ

اضطراب تنهایی یکی از شایع ترین مشکلات در سگ‌هاست. سگ‌ها به طور طبیعی بسیار اجتماعی هستند و همیشه به دنبال همراه می گردند. همین موضوع یکی از دلایل رابطه خوب آنها با انسان است. اگر به خوبی به آنها تعلیم داده نشود که چگونه با تنهایی کنار بیایند، بروز مشکلات جدی از قبیل اضطراب و استرس یا مشکلات مرتبط با آن در آنها محتمل است. این مساله هنگامی پیش می آید که به سگ روش‌های چگونگی کنار آمدن با زمان تنهایی آموزش داده نشده باشد.

در واقع می توان گفت که یکی از سخت ترین مشکلات رفتاری در سگها این است که سگ به تنها ماندن عادت نداشته باشد. مانند دیگر مشکلات پیشگیری بهتر از درمان است. مخصوصا اینکه، برای برخی از سگ ها درمانی وجود ندارد و شما مجبور می شوید خودتان با این مشکل کنار بیایید و برای آن راه حلی پیدا کنید.

روش‌های پیشگیری استرس یا اضطراب تنهایی سگ

در بیشتر موارد این مشکلات از زمان تولگی شروع می شود. اگر شما به توله خود اجازه می‌دهید که دائم به شما دسترسی داشته باشد، به همین نحو بزرگ خواهد شد و به کنار شما بودن عادت خواهد کرد. از لحظه ای که توله را به منزل می آورید باید به او آموزش دهید که زمانی در طول روز خواهد بود که او نمی تواند با شما باشد.

  • یکی از روشها این است که از اتاق خارج شوید، و به اتاق دیگری بروید و برای چند دقیقه او را با یک وسیله سرگرم کننده و جالب مثل یک خوراکی لذت بخش یا یک اسباب بازی مورد علاقه تنها بگذارید تا حواس او از نبود شما پرت شود.
  • در حمام را پشت سر ببندید تا او دنبال شما نیاید یا در حیاط بدون او قدم بزنید.
  • هر کاری را که از ابتدا به او یاد بدهد شما نباید هر دقیقه از روز در کنارش باشید می توانید انجام دهید.
  • اگر یک سگ بزرگسال را می گیرید، از روز اول به او بیاموزید که نبود شما برای مدتی در روز جزو زندگی جدید او خواهد بود.
  • اگر سگ یا سگ‌های دیگری دارید، به توله یا سگ جدید خود آموزش بدهید که گاهی تنها باشد. حتی اگر مطمئن هستید که او با سگ‌های دیگرتان خواهد بود. (مثلا برای زمانی که سگ‌های دیگرتان را به دامپزشکی می برید…)
  • در ابتدا بدون او، برای ۵ دقیقه، ۱۰ دقیقه و سپس نیم ساعت بیرون بروید تا اینکه او عادت کند بدون شما تا یک ساعت تنهاباشد. و همیشه او را در محیطی بگذارید که احساس آرامش و راحتی کند. همچنین به او وسیله ای دهید که سرگرمش کند.

راه های درمان

اگر سگی دارید که در حال حاضر به طور جزئی دچار اضطراب جدایی می شود می توانید با این مشکل کنار بیایید:

  • از ابتدا شروع کنید و به او یاد بدهید چگونه وقتش را بدون شما پر کند.
  • همیشه او را با یک اسباب بازی سرگرم کننده تنها بگذارید برخی اسباب بازی ها را می توان با تنقلات مخصوص سگها پر کرد و مدتی طول می کشد تا حیوان بتواند آنها را خارج کند).
  • همیشه رادیو یا تلویزیون را روشن بگذارید.
  • از رفتن و آمدنتان یک مساله بزرگ نسازید، بی صدا و آرام بروید و برگردید. زمانی او را تنها بگذارید که مطمئن باشید و کاملا خسته باشد، مثلا یک پیاده روی طولانی کمک خواهد کرد که او مدتی را که تنهاست بخوابد.
  • زمان رفتنتان را عوض کنید تا او در یک زمان خاص دچار اضطراب نشود.
  • فقط زمانی پیش او برگردید که ساکت باشد. اگر هنگامی که سگ در حال واق واق کردن است وارد خانه شوید، فکر می کند که هر وقت سرو صدا کند شما پیش او می روید و بیشتر این کار را انجام خواهد داد چون فکر می‌کند این روش موثر خواهد بود.
  • اگر می خواهید بیشتر از ۲،۳ ساعت او را تنها بگذارید بهتر است از یک دوست بخواهید که به سگتان سر بزند.
  • اگر در مورد شدت اضطراب سگ خود آگاهی ندارید، می توانید با کارگذاری یک دوربین رفتار او را در زمان نبود خود مشاهده کنید. اگر حیوان شما مشکل جدی تری در مورد جدایی از شما داشته باشد بهتر است از دامپزشک سگ خود کمک بگیرید.

منبع:https://worldpets.ir/dogs-stress-anxiety-loneliness/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا