گلخانه

کشت عمودی در گلخانه چیست

کشت عمودی در گلخانه چیست

هیدروپونیک علم محصولات بدون خاک است.سیستم کشت عمودی در حقیقت یک روش بسترساز برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه سبب افزایش بهره‌وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می‌شود.با استفاده از روش کشت عمودی و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر روش‌های بسترسازی معمول است، می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا ۳۰ درصد افزایش داد و با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد. در ادامه با شرکت گلخانه ساز نهال رویش همراه باشید.

با کشت عمودی میتوانید در فضای کم چندین برابر معمول محصول کشت کنید و در بسیاری از موارد برای شما به صرفه خواهد بود.

به‌جای خاک، از بسترهای رشد ایروپونیک، آکواپونیک یا هیدروپونیک استفاده می‌شود. تورب ساخته‌شده از خزه‌ی پوسیده ​​یا پوست نارگیل و بسترهای کشت مشابه غیرخاکی در کشت عمودی بسیار رایج است. سرانجام، روش کشت عمودی از ویژگی‌های مختلف پایداری برای جبران هزینه انرژی کشاورزی استفاده می‌کند. در حقیقت، کشت عمودی ۹۵٪ کمتر آب مصرف می‌کند.

کشت عمودی دارای استند سبک و قابل حمل است که در ابعاد مختلف ساخته می شود. در صورتی که نور محیط کم باشد می توان سیستم نور مصنوعی را نیز به آن اضافه کرد. کشت عمودی در کنار زیبایی از انعظاف پذیری و کارآیی مناسبی برای پرورش گیاهان برخوردار است.

 

برخی از ویژگی ها شامل:

کشت عمودی

 

اشغال کمترین فضا و استفاده از فضاهای بدون استفاده در محیط کار و زندگی،قابلیت استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی،طراحی زیبا با استفاده از مواد طبیعی،طراحی سیستمی قابل توسعه (ماژولار) برای فضاهای متفاوت،آبیاری به روش قطره ای،استفاده از روش هیدروپونیک.

کاهش هزینه ها، افزایش مقیاس پذیری و ارتقای پایداری صنعت کشاورزی کشت عمودی در حال حاضر یک صنعت ۳ میلیارد دلاری است. با این حال، بسیاری از عملیات ها هنوز تنها قادر به رشد سودآور تعداد محدودی از محصولات، از جمله سبزیجات، و گیاهان کوچک هستند

افزایش تولید محصولات ارگانیک:

کشت عمودی

ازآنجا که محصولات در یک محیط داخلی کنترل‌شده بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید می‌شوند، کشت عمودی به ما این امکان را می‌دهد که محصولاتی بدون آفت‌کش و محصولات ارگانیک پرورش دهیم.

دشواری‌های گرده‌افشانی:کشت عمودی

 

کشت عمودی در یک محیط کنترل‌شده و بدون حضور حشرات انجام می‌شود. به همین ترتیب، فرآیند گرده‌افشانی باید به‌صورت دستی انجام شود که این کار بسیار پرزحمت و هزینه‌بر است.

 

مصرف برق:

مصرف برق گلخانه
مصرف برق گلخانه

بزرگ‌‌ترین عیب مزارع کشت عمودی، هزینه‌‌‌‌ی بالای برق مصرفی برای روشن نگاه‌‌داشتن تعداد زیادی LED خواهد بود. لذا چنین سیستمی، بیشتر برای کشت گیاهان پرارزش و با سرعت فسادپذیری بالا، توجیه اقتصادی خواهد داشت؛ نظیر گیاهان سالادی و گونه‌‌های دارویی. از این رو می‌‌توان گفت، کشت عمودی برای پرورش بخش بزرگی از سبد محصولات غذایی جهان بسیار پرهزینه تمام خواهد شد.

یکی از راهکارهای موجود برای کاهش هزینه‌‌ی برق، استفاده از LEDهایی است که به‌‌جای تولید طیف کامل نور سفید، تنها طیف نور رنگی موردنیاز گیاهان را تولید می‌‌کنند. علت رنگ سبز گیاهان این است که در برگ‌‌های آن‌‌ها رنگ‌‌دانه‌‌ای با نام کلروفیل وجود دارد؛ این رنگ‌‌دانه تنها رنگ سبز را از میان طیف نور بازتاب می‌‌کند؛ در حالی که تمامی رنگ‌‌های منتج به آبی و قرمز را (در دو طرف طیف نور مرئی) جذب می‌‌کند.

 

معرفی دستگاه کشت عمودی آیروپونیک (هیدروپونیک) پالیز ایستا «پالیستا»:

کشت عمودی

پالیستا (نام تجاری پالیز ایستا) دستگاهی برای کشت عمودی به روش آیروپونیک (شاخه ای از هیدروپونیک) به شکل عمودی برای استفاده در منازل وگلخانه ها و مکانهای عمومی است.  شما می‌توانید با پالیستا تعداد و انواع زیادی سبزیجات ، گیاهان ، میوه و گل را پرورش دهید. دراین محصول ،با چرخش آب و محلول مغذی و رساندن انها به ریشه گیاهان در یک سیکل بسته ‚امکان کشت بسیاری از صیفی و سبزی جات و گلهای زینتی وجود دارد. در واقع ، پالیستا می تواند بیش از ۱۵۰ گیاه مختلف را پرورش دهد. مزایای پالیستا را می توان در سه کلمه خلاصه کرد: سالم‌تر ، آسان‌تر و هوشمند.

 

منبع:https://nahalrouyesh.com/blog

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا